Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
FOTOS I L’estació fantasma del metro de la Rambla que va funcionar 22 anys
  • CA

Sota la Rambla, hi ha una estació del metro força desconeguda que només va funcionar durant 22 anys. Es tracta de la parada de Fernando, el nom oficial, o Ferran, segons la denominació utilitzada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’estació es va construir entre el carrer de Ferran i el Pla de la Boqueria i es va inaugurar el 15 d’abril de 1946. Aquesta setmana ha fet 78 anys, ha recordat el perfil Històries de Barcelona a la xarxa X.

La instal·lació té el seu origen en la perllongació de la línia I del Gran Metropolità de Barcelona, que llavors funcionava entre Lesseps i Liceu, recorda TMB. Per la seva construcció, es va aprofitar el túnel de maniobres de la parada del Liceu. La posada en marxa es va fer en pocs mesos. Les obres de l’estació van començar el 26 de novembre del 1945 i menys de cinc mesos després va entrar en funcionament, “amb molta discreció i sense cap acte públic”. Només un petit anunci a la premsa de l’època va informar de l’estrena de la nova parada, que disposava de “dos bancs llargs longitudinals de fusta” i un paviment “cobert amb les mateixes llosetes utilitzades a les voreres dels carrers de la ciutat”, segons TMB.

Anunci de l’estrena de la parada de Fernando, l’any 1946 / ARXIU TMB

61 metres d’andana i un únic vestíbul

L’estació comptava amb una sola via i 61 metres d’andana i un únic vestíbul i accés, a la confluència de la Rambla amb el carrer de Ferran. La parada estava a només 145 metres de la de Liceu i dues dècades després, aquest fet, va jugar en la seva contra i va propiciar el tancament. Als anys 60, va explicar TMB el 2018, quan es van complir 50 anys del tancament, la fusió del Gran Metropolità i del Ferrocarril Transversal i la municipalització del servei, va desembocar en una renovació i ampliació d’aquest tram del metro, “ja rebatejat amb la denominació de línia III”, perquè túnels i estacions havien quedat desfasats.

Una de les primeres actuacions va ser allargar l’actual L3 fins al final de la Rambla, on ara hi ha la parada de Drassanes. El tram entre Liceu i Drassanes es va inaugurar el 14 de desembre del 1968. L’1 de març d’aquell mateix any havia tancat l’estació de Fernando en mig de les crítiques dels usuaris, ja que es tractava d’unes instal·lacions molt utilitzades, que van enviar nombroses cartes a la companyia i a l’Ajuntament, que van considerar que les estacions del Liceu i Fernando “s’encavalcaven”.

No en queda pràcticament res

Els combois que circulen en l’actualitat per l’L3, entre Liceu i Drassanes, passen per l’antiga estació de Fernando, però no es veu res. De fet, la parada, a diferència d’altres estacions fantasma, no és visitable i no té cap ús, i com es pot veure en el post publicat per Històries de Barcelona, amb imatges compartides per El Llop, no en queda pràcticament res.

La xarxa del metro de la ciutat compta amb altres estacions fantasma, en un estat de construcció força millor. Una de les més conegudes és la de Correus, que va ser restaurada el 2023. Es va netejar, es van canviar alguns dels elements que estaven malmesos i es van instal·lar unes proteccions de metacrilat que protegeixen els antics anuncis. Es troba al final de Via Laietana, en el tram actual de l’L4 entre Jaume I i Barceloneta. Per la seva part, la de Gaudí, a l’L5, entre Sagrada Família i Dos de Maig, està totalment construïda, però mai va entrar en funcionament per un canvi de projecte. TMB l’utilitza per a usos diferents i dependències, així com per a suport publicitari.

Més notícies
Notícia: La vida fora les muralles de Barcelona que va batejar una estació de metro
Comparteix
Els orígens de la Barceloneta fan referència la petita Barcelona que va néixer guanyant territori al mar

Comentaris

  1. Icona del comentari de: vilatà gironi a abril 22, 2024 | 10:15
    vilatà gironi abril 22, 2024 | 10:15
    Doncs jo hi vaig passar molt per aquesta estació; va ser quan feia el servei militar a la comandància de Marina.

Respon a vilatà gironi Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa