Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els altres pinacles del metro perduts en el temps

A mitjans del passat mes de setembre, els entusiastes del metro rebien una notícia molt esperada. Amb motiu de la celebració del primer segle d’història del metro de Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) restituïa oficialment els quatre pinacles originals de l’estació de Liceu, recuperant d’aquesta manera l’aspecte que tenien les dues entrades de la parada quan es va inaugurar el 5 de juliol de 1925. Aquests forjats es van retirar durant una de les reformes que es van fer a les instal·lacions. En concret, va ser l’any 2007, quan es van modificar els accessos per adaptar l’alçada de les baranes a la normativa de seguretat, perdent les pilastres de subjecció i els pinacles.

Els forjats modernistes s’havien conservat tot aquest temps en un magatzem ubicat a les cotxeres de TMB al barri del Bon Pastor, on compartien espai amb vehicles i combois emblemàtics que encara esperen tornar a veure la llum en un futur. La recuperació d’aquestes estructures és una reivindicació que venia de lluny. En un procediment d’ofici del 2012, el Síndic de Greuges de Barcelona ja demanava a l’executiu local estudiar la possibilitat de fer marxa enrere i recuperar les estructures de ferro forjat que adornaven l’estació. En la mateixa línia es pronunciava el Síndic el 2016 arran d’una queixa ciutadana. Durant l’última dècada, diversos grups municipals com ERC o el PP, s’havien fet ressò de les reivindicacions ciutadanes per provar de pressionar el govern local. Tots els intents, però, havien resultat fins ara infructuosos, malgrat que les estructures es trobaven en bon estat de conservació.

Una de les entitats que més ha remat per aconseguir aquesta restitució ha estat l’Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona, que lluita per aconseguir un espai  on poder aglutinar el fons de vehicles històrics de la capital catalana, ara desmembrat i, en molts casos, conservat en molt mal estat. Arran de la recuperació dels forjats, l’entitat ha volgut reivindicar aquesta setmana a través de les xarxes socials que aquests pinacles no només estaven ubicats a l’estació del Liceu, sinó que també presidien els accessos de diverses de les parades de la xarxa del subsol de la capital catalana. Des del TOT Barcelona us proposem aquesta setmana fer aquest recorregut pels pinacles desapareguts del metro i els Ferrocarrils que han quedat com un record dels inicis d’aquestes infraestructures a la nostra ciutat.

Urgell

Pinacles del metro a l'estació d'Urgell / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’estació d’Urgell / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Universitat

Pinacles del metro a l'estació d'Universitat / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’estació d’Universitat / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Arc de Triomf

Pinacles del metro a l'estació de Triunfo Norte (anys setanta) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’estació de Triunfo Norte (anys setanta) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Avenida de la Luz

Pinacles del metro a l'estació de Plaza Cataluña - Avenida de la Luz (Balmes-Pelai) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’estació de Plaza Cataluña – Avenida de la Luz (Balmes-Pelai) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Plaça Catalunya (Ferrocarrils)

Pincales dels Ferrocarrils de Sarrià a Barcelona (Pelai - Pl. Catalunya) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pincales dels Ferrocarrils de Sarrià a Barcelona (Pelai – Pl. Catalunya) / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

La Rambla

Pinacles del metro a l'inici de la Rambla, abans de fer-se la rotonda subterrània / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’inici de la Rambla, abans de fer-se la rotonda subterrània / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Plaça Catalunya (carrer de Bergara)

Accés del carrer de Bergara amb els seus pinacles / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Accés del carrer de Bergara amb els seus pinacles / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Plaça Catalunya

Pinacles del metro a l'accés nord de l'estació de Plaça Catalunya / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’accés nord de l’estació de Plaça Catalunya / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Urquinaona

Pinacles del metro a l'estació d'Urquinaona - Bruc / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona
Pinacles del metro a l’estació d’Urquinaona – Bruc / Associació Coordinadora Pro Museu del Transport de Barcelona

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa