Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El Museu d’Història de Barcelona obre a la Fabra i Coats un espai dedicat a la història del treball

La Nau F de l’antiga fàbrica Fabra i Coats, al districte de Sant Andreu, és un dels pocs conjunts fabrils gairebé íntegres conservats dins el teixit urbà de Barcelona. I des d’aquest dissabte, 9 de maig, serà un museu. La inauguració serà a les 18h, en un acte festiu i popular obert a tota la ciutadania. Des de dissabte i fins al 31 d’agost, l’entrada serà gratuïta. El Museu d’Història de Barcelona obre un nou espai dedicat a explicar la història i la memòria del treball a la Barcelona contemporània. Impulsat per l’Institut de Cultura de Barcelona amb finançament europeu Next Generation, s’ubica a la Nau F, una antiga nau de tint de fils, i s’incorpora al projecte del museu com una peça clau d’un model de museu de ciutat construït a partir dels seus espais patrimonials, on l’edifici, el relat històric i les memòries dels seus protagonistes formen un conjunt indissociable.

Amb el nom de Fabra i Coats. Museu d’Història de Barcelona, el projecte amplia la xarxa de disset espais del museu, que, amb cronologies i temàtiques diverses, ofereixen una mirada plural i de llarg recorregut sobre la història de la ciutat. Aquesta nova seu permet desplegar una interpretació àmplia del concepte de treball, entès des de la diversitat de mons que el conformen, incorporant sensibilitats diferents i reivindicant el reconeixement històric del paper de les dones i del treball de cures, central però sovint invisibilitzat.

L’equipament reforça el recinte Fabra i Coats com a pol cultural de ciutat, en el marc d’una estratègia de descentralització cultural i turística

Durant la roda de premsa de presentació, aquest dijous, 7 de maig, el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha volgut recordar la importància de l’espai que es recupera: “Aquest és un espai d’interpretació, de recordatori i de referència del que havia estat aquesta fàbrica, però també parla de la incorporació de les persones al món del treball a Barcelona, amb un 80 % de dones a la fàbrica, que és una de les victòries que s’han fet en una ciutat com aquesta”. I ha afegit: “El museu d’història de la ciutat ha d’explicar la història dels barris, però els barris també expliquen la història de la ciutat”.

Dues exposicions permanents

El discurs museístic s’articula a partir de dues exposicions permanents, “Barcelona, ciutat i treball” i “La Fabra i Coats de Sant Andreu: empresa, treball i memòria”, i d’una reserva patrimonial (que no es pot visitar però és visible de dels espais del conjunt museístic) vinculada al món del treball, formada a partir de les col·leccions del Museu d’Història de Barcelona i de les donacions de treballadors i treballadores, entitats, empreses i particulars. El conjunt permet resseguir l’evolució del treball a Barcelona des del segle XIX fins a l’inici del segle XXI, en un context marcat pel pas de la ciutat industrial a la ciutat de serveis.

Retrat de grup de treballadores de la Fabra i Coats 1948. Arxiu d’Amics i Amigues de Fabra i Coats

El recorregut ofereix una lectura transversal de la transformació de l’economia barcelonina, abordant els oficis, les formes de treball, les condicions laborals, el moviment obrer i els conflictes socials que han configurat la ciutat. El relat posa un fort accent en les desigualtats del món laboral, especialment les de gènere, i mostra com els drets laborals actuals són fruit de les lluites de les generacions precedents. A través de testimonis materials, orals i fotogràfics, el museu connecta passat i present i situa el treball com un element central per entendre la vida quotidiana, les identitats col·lectives i la història social de Barcelona.

L’exposició dedicada a la Fabra i Coats aprofundeix en la trajectòria d’una de les empreses industrials més significatives de la ciutat i en la seva estreta relació amb el barri de Sant Andreu. La fàbrica no només va marcar els ritmes laborals de les persones que hi treballaven, sinó també la vida quotidiana i el caràcter social del territori, construint una identitat compartida que forma part de la memòria col·lectiva de Barcelona.

La rehabilitació sostenible de la Nau F converteix l’edifici en la primera peça expositiva del museu, preservant els valors de l’arquitectura industrial i fent valdre els sistemes constructius i els materials originals com a elements de memòria tècnica i espacial. El nou espai s’ha fet possible gràcies a la recerca històrica rigorosa i a l’impuls d’entitats com els Amics i Amigues de la Fabra i Coats, entre d’altres, i es consolida com un lloc d’història i memòria construït amb la participació activa de la ciutadania.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa