El so d’uns potents altaveus trenca el bullici de turistes que s’apleguen als peus de la muntanya de Montjuïc la tarda del primer dimarts de l’any. Són les cinc i l’esplanada de terra que s’estén en un dels costats de la font màgica s’ha convertit en l’escenari improvisat on un petit exèrcit de figurants assaja per primer i últim cop l’actuació que duran a terme el vespre del pròxim 5 de gener sobre el vehicle en moviment. Observant de ben a prop l’escena es troba Ramón de los Heros, un dels quatre constructors artífexs de les carrosses de la cavalcada de Reis d’enguany a Barcelona.

“Quan dissenyes la proposta has de tenir en compte una sèrie de variables, com quanta gent s’hi ha de pujar per ballar o que pugui ser visible des de molts costats. Cadascú tenim el nostre estil, però jo opto més per l’estètica en comptes de complicar-me amb mecanismes”, assegura aquest artista badaloní de 59 anys, que ja en fa tres que va decidir deixar la seva ciutat per instal·lar el seu taller en el polígon industrial que s’erigeix en el número 77 del carrer del Fra Juníper Serra, al barri barceloní del Bon Pastor. La trajectòria d’aquest constructor està estretament lligada a la figura del Dimoni de Badalona, la mítica escultura que cada mes de maig acaba devorada per les flames durant la nit de Sant Anastasi al municipi veí i de la qual n’ha estat els darrers anys l’encarregat de donar-li vida.

De los Heros, però, també és un dels artistes veterans en l’elaboració de les tradicionals carrosses dels Reis de l’Orient. Es va estrenar ara fa tres dècades amb la construcció dels camells de Badalona i des de fa prop de deu anys participa com un dels creadors principals en les de la capital catalana. Enguany, el seu equip s’ha encarregat de posar a punt els tres escenaris sobre rodes que van presentar en societat el 2023, introduint tota una sèrie de modificacions en l’estructura. En concret les carrosses que porta el seu segell són la de les joguines, la del carbó i la del rei Melcior. “Hem canviat algunes coses que no van funcionar l’any passat o que es podien millorar i també les hem intentat adaptar a les necessitats dels nous coreògrafs”, explica.

Un magatzem gairebé centenari per als últims retocs
Totes les carrosses que desfilaran pels carrers de la ciutat aquest divendres es guarden gelosament aquests dies a l’interior del Palau de Victòria Eugènia, un reformat entramat de grans naus erigit amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929 i actualment ubicat al recinte de Fira de Barcelona. A l’interior del recinte, el moviment és constant. Uns tècnics revisen les instal·lacions elèctriques dels vehicles, un grup d’infants assaja sobre un dels monticles en estàtic la seva actuació, un dels artistes repassa amb pintura elements decoratius, un conductor se les manega per arrossegar amb gran habilitat una de les carrosses d’un punt a un altre de les instal·lacions utilitzant un toro mecànic com a remolc… Tot plegat per deixar en perfectes condicions les estructures abans del gran dia i garantir que la cavalcada és tot un èxit.

En un dels espais de la nau número 7 descansa l’escenari des d’on sa majestat el rei Melcior saludarà tots els infants que s’acostin a veure la tradicional rua pels carrers del centre de la capital catalana. Un dels membres de l’equip de De los Heros acaba de fixar alguns elements de la carrossa, que consisteix en una esvelta estructura blanca de dos pisos amb múltiples detalls daurats i que està lleugerament inspirada en els decorats de les obres de Fred Astaire de la primera meitat del segle XX. Al seu costat hi hauria d’haver la del carbó, però uns problemes amb el motor del vehicle l’han obligat a passar per boxes, traslladant tot el conjunt amb grua a les cotxeres de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) per poder ser reparat d’urgència.

A l’altra banda de la sala es troba el vehicle que utilitzarà el rei Gaspar, presidit per un gran camell il·luminat, i només uns metres més enllà l’impressionant estel de Nadal, que guiarà enguany ses majestats durant tota la ruta per la ciutat. L’elaboració de cadascuna d’aquestes carrosses té un cost aproximat de gairebé 20.000 euros i en la majoria de casos es triga prop de dos mesos en erigir-les des de zero. Els principals materials que s’utilitzen són la fusta i el ferro, tot i que algunes n’inclouen d’altres per completar la decoració. Normalment, aquestes creacions tenen una vida útil de tres anys, malgrat que en alguns casos concrets aquesta efímera trajectòria se’n pot allargar algun més.

El grau de la veterania i el repte d’innovar
La cavalcada de Reis de Barcelona, però, no s’entendria sense la figura José Menchero. Aquest escenògraf lleonès de 67 anys va instal·lar-se a la capital catalana el 1984 després de cursar els seus estudis de Belles Arts a París i des de principis de segle col·labora amb l’Ajuntament en l’elaboració de les carrosses. “Fa vint anys que en construeixo. Primer me’n van encarregar una, però es veu que va agradar i des d’aleshores he repetit cada any”, assenyala.
Precisament, una de les carrosses més espectaculars d’enguany és la del rei Baltasar, que porta la seva firma i la de l’artista plàstic d’origen senegalès Michel Doudou. “Amb els anys he anat evolucionant cap al món més vegetal. En edicions anteriors ja havia fet una font inspirada en l’Alhambra de Granada i aquest any la idea inicial era crear un arbre, seguint la tradició africada de prendre les decisions importants sota aquests grans exemplars”, explica l’escenògraf. En el seu cas, el procés de construcció pròpiament dit només es va allargar uns vint dies i hi van treballar sis persones. Ara bé, tota la part prèvia de disseny i concepció de la proposta va començar a gestar-se pràcticament durant el passat mes de juliol.

Malgrat haver-se convertit en el constructor de carrosses més veterà de la ciutat, Menchero es nega a jubilar-se i encara cada any amb una tranquil·litat sorprenent el repte de crear noves escenes evitant caure en la repetició. “Reinventar-se no és una dificultat. Hi ha temps de sobres per treure una proposta nova”, afirma. Tanmateix, l’artista sí que té clar quina és la fórmula de l’èxit que fa de la cavalcada barcelonina una de les més especials de tot el territori català: “Aquí hem procurat sempre mantenir un criteri artístic, seguint un cert rigor. Per exemple, els constructors d’aquest any som bastant diferents, cadascú té el seu estil, però crec que a la vegada ens compensem força”.
