La figura del Dimoni de Badalona no s’entén sense Ramón de los Heros. La trajectòria d’aquest artista badaloní està estretament lligada a la mítica escultura que cada mes de maig acaba devorada per les flames per la nit de Sant Anastasi, posant d’aquesta manera el colofó a la setmana gran d’aquest municipi. De los Heros ha estat durant els últims anys l’encarregat de donar vida a la tradicional peça, que en les darreres dues edicions de la festivitat s’ha construït per primer cop fora de Badalona.

L’escultor badaloní fa dos anys que va decidir deixar la seva ciutat i instal·lar el seu taller en un polígon industrial del barri barceloní de Bon Pastor. Aquest trasllat no va ser un procés fàcil. De los Heros va haver d’acomiadar-se de la Mobba, una antiga fàbrica de balances reconvertida en una espècie d’espai de creació que l’artista havia convertit en casa seva durant pràcticament 16 anys. La pressió d’un grup de veïns va acabar amb aquestes instal·lacions tapiades a l’espera d’un enderroc que actualment es troba aturat per mandat judicial i que va obligar els artistes que hi convivien a buscar-se a contrarellotge una alternativa per poder continuar amb la seva activitat.

Ramón de los Heros, escultor.
L’escultor Ramón de los Heros en un dels espais del seu nou taller al Bon Pastor / Jordi Play

El nou taller del constructor està ubicat en el recinte industrial que s’erigeix en el número 77 del carrer del Fra Juníper Serra del Bon Pastor. Aquestes instal·lacions compten amb desenes de naus identificades amb diferents números i està vertebrat per una sèrie de carrers que semblen configurar una espècie de barriada dins del mateix barri. De fet, l’espai té inclús el seu propi restaurant a l’interior. “Crec que som els únics aquí que ens dediquem a l’art. La resta de companyies ens han acollit molt bé, ens tenen un cert respecte per això de ser artistes”, apunta dibuixant un somriure irònic l’escultor badaloní, que va descobrir aquests locals gràcies a la recomanació d’un amic i i després de buscar sense èxit un espai adient a Badalona que no se n’anés de pressupost.

El pas de l’artista al productor industrial

Amb el canvi de seu, de los Heros ha passat de tenir gairebé 800 m² a la seva disposició a només poder utilitzar una nau de 350 m². “A la Mobba hi tenia ben bé un museu. Això només és un taller i és el que em puc permetre amb els ingressos que tinc”, assenyala del constructor del Dimoni, que paga aproximadament uns 1.500 euros de lloguer al mes. El trasllat, però, no només ha suposat un canvi pel que fa a l’espai disponible, sinó que també ha afectat radicalment la manera que tenia de treballar l’artista fins ara.

Ramón de los Heros, escultor.
L’escultor Ramón de los Heros en un dels espais del seu nou taller al Bon Pastor / Jordi Play

Per poder seguir amb la seva activitat, l’escultor ha hagut de constituir-se en una empresa i ha passat de treballar només amb col·laboradors a tenir una plantilla de tres empleats fixos en nòmina. “Les companyies tenen unes normes que no tens com artista. A la Mobba tenia la capacitat de ser més creatiu perquè no tenia tantes restriccions. Aquí és producció pura i dura“, remarca. Aquesta industrialització del procés creatiu també s’ha traduït en l’adquisició de maquinària potent d’ebenisteria o per soldar metalls. “En certa manera sí que ha estat com perdre una mica l’essència, però tinc la sort de produir el que vull lliurement i de poder mantenir una família“, reflexiona de los Heros que actualment factura unes tres peces o projectes diferents al mes.

Ressò internacional amb accent local

El taller del constructor badaloní treballa ara principalment en la decoració d’establiments com restaurants o d’espais com els vestíbuls d’hotels. Les darreres comandes han portat la companyia a produir per clients d’Eivissa, Madrid, Andorra o Hong Kong, malgrat que una part important de les peces es queden en territori català. Precisament, una de les darreres intervencions en les quals ha treballat el taller es va exposar en unes instal·lacions de la capital catalana. Amb motiu del 30è aniversari dels Jocs Olímpics de Barcelona del 1992, la Casa Seat va contactar amb el constructor perquè participés en l’elaboració de l’exposició Barcelona 92: l’impuls d’una ciutat, una mostra que va ser visitable fins al passat 6 d’agost on es repassaven els grans canvis que va comportar la celebració de la cita olímpica a la ciutat.

Ramón de los Heros, escultor.
Diferents peces aplegades en un dels racons del taller de l’escultor Ramón de los Heros / Jordi Play

Malgrat la deriva més industrial que ha comportat el seu trasllat a Barcelona, de los Heros encara manté la seva faceta d’artista i l’explota sempre que pot amb projectes com la construcció del Dimoni de Badalona o el disseny de les carrosses per a les cavalcades de Reis de municipis d’arreu de Catalunya. De fet, l’artista badaloní és un dels cinc escultors triats enguany pel consistori barceloní per donar vida a les carrosses que recorreran la capital catalana durant el vespre del pròxim 5 de gener del 2023. “Avui en dia l’art sembla que es ven al millor postor. Jo tinc la meva empresa perquè vull ser el més independent possible. Treballar decorant restaurants em permet poder seguir fent les meves escultures”, sentencia l’artista.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa