La inestabilitat en la cúpula directiva de l’Auditori no passa factura a la guixeta del gran equipament musical. Ha tancat la temporada 2018-2019 amb uns 30.000 espectadors més que l’anterior, arribant a un total de 544.337. L’ocupació mitjana ha arribat al 76% en els 546 concerts que ha celebrat, un punt percentual més que l’any passat. L’Auditori ha informat aquest dilluns del balanç, tot just una setmana després de cessar el gerent, Jordi Tort, que només portava dos anys i mig en el càrrec després de la sortida precipitada de Valentí Oviedo.
La consolidació del públic de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i el naixement del Festival Llums d’Antiga són les principals fonts de l’increment de públic. Les xifres de públic es divideixen entre l’afluència a les sales de l’Auditori (398.636 persones) i els 145.701 espectadors que han gaudit de 137 iniciatives a l’exterior, com la gira al Japó de l’OBC, el Concert estival a la platja o els de la Banda Municipal a diversos llocs de Barcelona. L’ocupació mitja dels concerts fora de L’Auditori ha estat del 88%.
[r:1]
L’orquestra ha atret 174.755 persones i ha ofert un total de 116 concerts aquest curs: 78 de temporada, 16 durant la gira al Japó, 10 de cambra, 6 extraordinaris, 5 de familiars i educatius i el Concert a la platja. La gira nipona d’aquest juliol ha posat punt i final a la temporada, després de cinc setmanes on ha exhaurit localitats als diferents escenaris on ha actuat. Dins de L’Auditori, alguns dels principals èxits de taquilla han estat l’òpera Turandot en versió de concert, la Novena de Beethoven amb Agrupación Señor Serrano, el concert de Brad Mehldau amb l’OBC o la projecció de la tercera part d’El senyor dels anells amb música en directe.
La Banda Municipal de Barcelona també té part del mèrit de la temporada, amb 26 concerts i l’estrena del festival Llums d’Antiga, que ha aportat 7 concerts a esglésies i llocs històrics de Barcelona. La primera edició d’aquest certamen ha reunit 1.500 espectadors i ha aconseguit un 80% d’ocupació. La música de Cambra ha reunit 7.568 persones en 19 concerts –un 55% d’ocupació– i ha comptat amb destacats especialistes, com el flautista Emmanuel Pahud, la violinista Janine Jansen o el pianista Lars Vogt i la Mahler Chamber Orchestra amb el director Pablo Heras-Casado.
Cursa de relleus a la cúpula
La bona afluència fa més portable la inestabilitat que viu la gestió de la institució els darrers anys. A finals de 2013 aterrava a la gerència Valentí Oviedo en substitució de Josep Maria Amorós, que havia durat només dos anys. El juny de 2016 Oviedo va marxar de l’Auditori en ser fitxat per l’aleshores tinent d’alcalde barceloní Jaume Collboni (PSC) com a nou gerent de l’Institut Municipal de Cultura (ICUB).
Jordi Tort li va agafar el relleu el gener de 2017 i va afegir a la gestió administrativa un rol complementari de director tècnic de l’OBC, tot i que des de fa mig any la direcció artística està en mans de Robert Brufau. Dilluns passat el consell rector que governa L’Auditori i l’OBC –amb majoria municipal– va fulminar Tort a mitja gira asiàtica. La institució preveu reorganitzar la cúpula i que el proper gerent tingui un perfil més gerencial i s’ocupi únicament dels comptes de l’Auditori. A més la institució fa anys que viu un conflicte laboral per les condicions de treball dels acomodadors de sala.