Dia de gala al número 13 del Passeig de Sant Joan, la seu de Norma Còmics. L’ocasió s’ho valia. La botiga s’ha transformat per una hora en gairebé un oratori a la figura de Corto Maltés, l’aventurer més enigmàtic i murri de la biosfera dels grans còmics. Juan Díaz Canales i Rubén Pellejero, guionista i dibuixant, han presentat el que descaradament és l’aventura més “urbana i nocturna” amb el títol “Nocturn Berlinès” (Norma, 2022). Són vuitanta sis pàgines d’una història fantàstica, treballada amb cura i amb traça per un il·lustrador i un guionista fidel al personatge, però també al ritme de les seves vivències. És la maduresa del Corto
El mariner creat per Hugo Pratt, però, viurà la passió berlinesa amb uns personatges magnètics com el periodista Josep Roth, amb qui segons els autors comparteixen el fet de ser apàtrida. Corto també inclourà en el seu repartiment l’actriu Marlene Dietrich, l’escriptor Gustav Meyrinck i el president de la república de Weimar, escenari de la història, Fiedrich Ebert. El volum es pot adquirir en català, castellà, a color o l’edició blanc i negre. Corto viurà a Berlín l’aventura possiblement menys exòtica però sí excitant, intrèpida i altament atractiva.
Simbolisme, color i missatge
El nou àlbum del fill d’una gitana i un mariner britànic s’emmarca al Berlín que va portar Adolf Hitler al poder. Un treball perspicaç de documentació permet ambientar Corto en una dimensió nova i brillant. Escenes plenes de simbolisme però sense enfarfegar, detalls històrics que ajuden a enquadrar el concepte del guió, els tocs esotèrics, missatges profunds i personatges pintorescos i estranys, extraordinàries composicions de la vinyeta i un treballadíssim joc de colors permet al lector viure una experiència de sensacions, percepcions i de tensió narrativa inversemblant.
Els autors adverteixen que Corto encara no havia estat mai a Berlín, de manera referenciada. D’aquí que gosin situar la història al Berlín de 1924, una ciutat viva però castigada per les condicions imposades pels vencedors de la Primera Guerra Mundial. Tot en un ambient de duresa per la batalla política acarnissada entre els nazis, que van agafant cotes de protagonisme, i els comunistes. Un paisatge que deixa l’Estat malmès i la policia com un instrument més del desori.
Una fotografia, la clau
L’inici de la història es concentra en una visita casual a la Prefectura de la policia on Corto hi veu una fotografia del professor Jeremiah Stenier en un llistat de víctimes anònimes arran de la violència social del moment. La fotografia és la porta d’entrada a una aventura laberíntica que passejarà al protagonista per platós de cinema, societats secretes o grups paramilitars de l’época que feien de la força i la violència els seus senyals d’identitat. Un complot que pot acabar amb la nova Alemanya sorgida de la Gran Guerra basteix les vinyetes d’un àlbum que juga amb les subtrames i les expressions vitals dels personatges.
Els autors ja avisen que preparen una cinquena aventura. Una invitació a pensar que Corto pugui fer de les seves a Barcelona, on encara no hi ha estat mai. De fet, podria ser que hi hagués estat quan fou brigadista internacional, però de moment, no s’ha documentat o referenciat en un àlbum. Al capdavall, els autors han deixat entreveure que la República de Weimar els hi recorda els temps de la república espanyola. En tot cas, Corto aterra a Barcelona per recordar-nos que també pot viure en una ciutat i conservar l’esperit d’aventura i l’ànima irreverent. Benvingut, Corto.
Sorteig d’un exemplar
En vols un? Participa al sorteig del TOT Barcelona! Fes clic aquí!