Barcelona disposarà en quatre anys de vuit noves biblioteques o reformes amb ampliacions considerades estratègiques en l’àmbit cultural de la ciutat. Amb l’horitzó fixat en l’any 2030, el Consorci de Biblioteques, immers en un conflicte laboral amb la plantilla que està enquistat, preveu obrir centres de lectura del Besòs i el Maresme-Ramon d’Alòs-Moner i l’antic Borsí del Gòtic i el Taller Masriera de l’Eixample, dos edificis històrics. A aquestes, s’hi sumarà l’ampliació de la biblioteca de Catalunya i la transformació de l’equipament de Sant Pau i la Santa Creu, ambdues al recinte patrimonial dels jardins de Rubió i Lluch del Raval, i la biblioteca estatal que es construeix al costat de l’estació de França.
Durant el primer trimestre del 2027, obrirà la biblioteca del Besòs i el Maresme-Ramon d’Alòs Moner en un nou edifici d’equipaments situat al carrer d’Alfons el Magnànim, 59, el solar on hi havia el cinema Pere IV. L’immoble, que es batejarà amb el nom del polític Jordi Solé Turà, acollirà també l’ampliació del CAP Besòs i un auditori i sala polivalent. Amb uns 5.200 metres quadrats, la biblioteca n’ocuparà uns 2.400.

La recuperació de l’emblemàtic Borsí, al barri Gòtic, és un dels projectes bibliotecaris més destacats a la capital catalana. Tot i que l’obra es va començar el 2023, va amb molt retard, ja que només se n’ha executat el 25%. Amb un pressupost de 21,1 milions, esdevindrà la biblioteca de proximitat del Gòtic i acollirà també un espai per a entitats.
Un gran pulmó cultural al Raval
També a Ciutat Vella, l’Ajuntament treballa en la creació d’un gran pulmó cultural al Raval, amb l’ampliació de la biblioteca de Catalunya i la construcció d’una nova biblioteca de districte -més grans que les de proximitat- als jardins de Rubió i Lluch. Ara, l’antic recinte patrimonial de l’Hospital de la Santa Creu té un centre de lectura de proximitat i el que es pretén és fer-lo més gran i reordenar els espais existents. La transformació d’aquest àmbit comportarà altres actuacions urbanístiques, la qual cosa eleva la inversió prevista fins als 72 milions d’euros.
Encara en fase de planificació, la nova biblioteca de la Dreta de l’Eixample obrirà a l’edifici històric del Taller Masriera. De fet, el nou equipament és el trasllat d’una altra biblioteca, la Sofia Barat. El projecte preveu conservar el Teatre Studium i crear un espai comunitari i veïnal. Tal com va informar el TOT Barcelona l’any passat, l’edifici tenia 3,3 tones d’amiant que s’havien de retirar.

La biblioteca estatal, amb trenta anys de retard
Amb trenta anys d’endarreriment, l’octubre del 2025 va començar la construcció de la biblioteca de l’estat a la capital catalana en uns terrenys al costat de l’estació de França. La previsió és que les obres durin uns cinc anys. L’edifici s’està construint en una parcel·la de més de 5.000 metres quadrats i tindrà més de 16.000 metres quadrats distribuïts en vuit plantes. El ministeri de Cultura va licitar l’edificació per uns 82 milions d’euros.
Una altra de les intervencions destacades té lloc a Nou Barris. L’antiga fàbrica Ideal Plàstica Flor albergarà una biblioteca de districte, un gran auditori, un gimnàs i espais polivalents per a usos comunitaris. Les obres van començar a principis d’any i la seva construcció costarà 24,5 milions.
Biblioteques a la Marina i el Poble-sec
La biblioteca de proximitat de la Marina del Prat Vermell serà un dels equipaments claus del nou barri del districte de Sants-Montjuïc. De moment, l’edifici públic està en fase de projecte, però els plans de l’Ajuntament és ubicar en el mateix emplaçament un centre cívic. Les obres haurien d’iniciar-se al llarg del 2027.
Finalment, el Consorci de Biblioteques treballa en la nova biblioteca de proximitat del Poble-sec. Aquest nou centre substituirà en un futur a la biblioteca Francesc Boix, que es traslladarà i s’ampliarà. D’aquest equipament, no s’ha facilitat cap calendari, però hauria d’estar acabada a tot tardar el 2030.




