La reforma de Via Laietana ha estat tombada per segon cop per la Justícia en un any. El Jutjat Contenciós Administratiu número 14 de Barcelona ha admès el recurs presentat per la unió d’eixos comercials Barcelona Oberta i ha sentenciat en contra de l’acord de la comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament del 15 de febrer del 2022, que va aprovar la remodelació. A parer de la jutgessa, “no s’ajusta a dret” i suspèn l’acord de la comissió. El juny de l’any passat, el mateix jutjat ja havia donat la raó a la Cambra de Concessionaris d’Infraestructures, Equipaments i Serveis Públics al·legant el mateix motiu. Contra aquest dictamen, el consistori pot presentar un recurs d’apel·lació, com ja va fer amb la resolució de juny del 2024, ja que no és ferm.
Segons la sentència a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, els arguments que esgrimeix la jutgessa són els mateixos que l’any passat. Per executar les obres hauria estat necessari una Modificació del Pla General Metropolità (MPGM). La jutgessa diu que es tracta “d’una artèria urbana d’interès metropolitana” de la xarxa viària bàsica, i només pot ser modificada per la Subcomissió d’Urbanisme de Barcelona, que és un òrgan de la Generalitat de Catalunya. I titlla la comissió municipal que va aprovar la reforma d’òrgan “manifestament incompetent”.
L’espai al trànsit s’ha reduït un 40%
En concret, un paràgraf de la sentència diu així: “Una vegada vist que la Via Laietana té la funció de vial d’accessibilitat metropolitana i no estrictament local o de barri, es veu que el projecte executiu de reurbanització (un projecte d’obra ordinària), encobreix una modificació de les determinacions essencials que el Pla General Metropolità (PGM) atribueix a la Via Laietana sense seguir el procediment previst per a això”. La magistrada conclou que amb la reforma s’ha modificat el caràcter de la via, passant dels cinc carrils que tenia el carrer abans de la reforma -tres de baixada i dos de pujada- a dos de baixada i un de pujada (amb un carril bici d’1,90 metres). “Hi ha una reducció del 40%”.

La Justícia també ha sentenciat en contra dels eixos verds
La resolució judicial, del 10 de juliol del 2025, contra la reforma de la Via Laietana arriba poques setmanes després que les obres, que s’han perllongat durant uns tres anys, acabessin i el carrer hagi estrenat la nova configuració. I se suma a altres sentències judicials contràries als eixos verdes de Consell de Cent, Rocafort i Comte de Borrell. També en aquests casos, la Justícia deia que per executar la reforma s’hauria d’haver modificat el PGM. En la primera d’aquestes sentències, la de Consell de Cent, la magistrada va ordenar la revocació de les obres i que el carrer tornés com estava abans, però amb posterioritat va proposar una mediació entre les parts, acceptada per Barcelona Oberta, que havia interposat el contenciós contra l’Ajuntament.
La jutgessa carrega contra les superilles
De fet, en aquesta segona sentència contra la reforma de Via Laietana, la jutgessa carrega contra les superilles del govern d’Ada Colau. “El programa Superilla es desenvolupa fraccionadament mitjançant projectes d’obra ordinària tractant d’eludir al procediment de Modificació Puntual del PGM, que obligaria l’Ajuntament a haver de consensuar-lo amb la Generalitat de Catalunya i amb el teixit social”.