El Ministeri de Transports ha adjudicat per 153,3 milions d’euros les obres dels tres primers projectes de la reforma de l’estació de Sants. L’obra compta amb un pressupost total de 410 milions d’euros i durant aquesta primera fase es faran treballs per ampliar l’edifici, recuperar la plaça dels Països Catalans i adequar els accessos. Les màquines començaran a treballar abans que s’acabi l’any, segons ha detallat el ministeri en un comunicat.
La reforma de l’estació de Sants busca integrar la infraestructura amb el barri i fer-la més amable per a la vida veïnal. Les obres s’han adjudicat a una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Acciona i Copcisa, mentre que la part d’enginyeria tècnica, valorada en 7,1 milions d’euros, anirà a càrrec de Typsa i Ardanuy Enginyeria.
Una estació més gran
La primera gran transformació serà fer créixer un 30% l’estació pel costat de la plaça dels Països Catalans amb una nova sala d’embarcament per l’alta velocitat per donar resposta a l’increment de viatgers de l’AVE i que diferenciarà sortides i arribades. També es farà un nou accés des de la plaça cap al vestíbul de Rodalies per crear una nova àrea d’estada, recorregut i compres i reorganitzar els fluxos de sortides. En aquesta fase està previst executar tres nous nuclis de comunicació amb les andanes de l’AVE i es construiran tres nivells superiors.

L’obertura dels dos nous accessos a les façanes dels costats mar i muntanya de l’estació permetrà crear un nou eix per connectar els viatgers de l’estació d’autobusos i el metro amb els vestíbuls de l’AVE i Rodalies. També es reordenarà la resta del vestíbul per agilitzar els trànsits de viatgers entre els diferents modes de transport.
La plaça dels Països Catalans recupera el seu estat original
La segona reforma actuarà sobre la plaça principal, que recuperarà el seu aspecte original, tal com es va dissenyar en el projecte de Viaplana-Pinyó. Està previst rehabilitar i reconstruir els elements originals, incloses les zones de jocs infantils, i es faran noves zones verdes i àrees de descans, tal com van demanar els veïns en el procés participatiu. L’actual vial per a vehicles que hi ha davant de la plaça es convertirà en una prolongació de l’espai públic i unirà la plaça amb la nova ampliació de la primera fase.
El tercer i últim projecte d’aquest primera fase adequarà els espais d’aproximació a l’estació, tant per als vianants com per al trànsit rodat. A la façana del costat muntanya es farà un nou itinerari per als vianants per connectar la plaça dels Països Catalans amb la de Joan Peiró i es facilitarà l’accés des de l’estació d’autobusos a la terminal de viatgers. A la façana del costat mar es traslladarà l’espai Kiss&Train per a cotxes, taxis i autobusos urbans.




