Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els materials emprats obliguen a refer les obres de Pi i Margall amb un milió més
  • CA

La pacificació del carrer de Pi i Margall va costar 13,6 milions d’euros. El carrer reformat es va inaugurar a finals del 2023. I ara, un any i mig després, l’Ajuntament haurà de refer la calçada de pedra de granit perquè s’han deteriorat “molt ràpidament”, en paraules de la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme Laia Bonet, la qual cosa suposarà haver d’invertir prop d’un milió d’euros més (982.558,77 euros). La remodelació es va fer durant el mandat passat amb Ada Colau a l’alcaldia, formant un govern de coalició amb el PSC. En total, l’obra s’enfilarà fins als 14,6 milions.

Pintura borrada i pedres en mal estat a Pi Margall / Jordi Subirana

“Els materials utilitzats no han estat compatibles amb la funcionalitat que havia de tenir aquest carrer”, ha subratllat Bonet, en referència al fet que el pas de busos i camions de distribució de mercaderies, entre altres, han provocat el trencament del paviment. Segons la regidora socialista, la conclusió dels serveis tècnics és que els materials usats per fer la calçada i el pendent que té l’artèria fan “incompatible” el pas de vehicles pesants.

No és un problema de disseny ni d’execució

Bonet ha volgut deixar clar que no és un problema de disseny ni d’execució, sinó que la problemàtica s’ha produït pels materials utilitzats, juntament amb el pendent del carrer i el pas de busos i camions. “La decisió que es va prendre en l’àmbit del govern de fer compatible la pacificació amb el pas de vehicles pesants, com els busos, no admetia aquest material”. En opinió de la regidora del PSC, s’hauria d’haver canviat el material i no es va fer. I, ara, “la pedra està trencada”. L’actuació a fer és “urgent” per raons de “seguretat”, ha afegit.

Després de la ronda de premsa que Bonet ha fet al mateix carrer de Pi i Margall, la presidenta dels Comuns a l’Ajuntament i extinenta d’alcaldia d’Urbanisme Janet Sanz ha dit que la reforma proposada “és una involució que solament s’ha dut a terme en ciutats de l’Estat governades per la dreta i l’extrema dreta: reasfaltar un carrer ja pacificat”. I ha destacat que si el paviment ha generat algun problema, Collboni ha d’exigir a les empreses que van desenvolupar l’obra que es facin càrrec de la restitució. “Tornar a asfaltar carrers pacificats ja és la manera de fer del govern de Collboni, com ha passat a la ronda Sant Antoni“.

Junts ho veu com un nou cas de “negligència”

Des de Junts per Barcelona, el president del grup municipal Jordi Martí Galbis ha destacat que es tracta “d’un nou cas de negligència, de manca de supervisió dels projectes, de malbaratament de diners públics dels nostres impostos i, en definitiva, d’incompetència política del PSC”.

Un pas de vianants de Pi i Margall, mig esborrat / Jordi Subirana

Pintura esborrada dels passos de vianants

Un altre problema afegit és que la pintura utilitzada no ha aguantat el pas del temps, en alguns casos, i ja s’ha esborrat. Tal com ha pogut comprovar el TOT Barcelona, alguns passos de vianants quasi no es veuen. També ha desaparegut una bona part de la pintura del carril bici, la qual cosa genera problemes de seguretat entre les diferents persones que fan ús de la via. Una veïna, que fa 49 anys que viu a Pi i Margall, ha dit que fa uns dies va estar a punt de produir-se un accident perquè un infant travessava el carrer i no sabia per on fer-ho. També ha assegurat que la gent gran es desorienta perquè tot el carrer està dissenyat igual.

Un bus passa per una zona de Pi i Margall amb la pedra del paviment aixecada / Jordi Subirana

Sis setmanes d’obres des del juliol

Les noves obres es començaran a executar a mitjan juliol i es perllongaran durant unes sis setmanes. Les actuacions, sobre una superfície de més de 5.600 m², es faran en tota la calçada de la via, entre la plaça de Joanic i la ronda del Guinardó, però no es farà cap intervenció en les zones de vianants o espais verds que es van guanyar amb la remodelació perquè, a parer de l’Ajuntament, es troba en bon estat. Es canviarà la pedra de granit actual per un paviment d’aglomerat asfàltic de granit que visualment és molt semblant a l’actual, però a diferència del que es va utilitzar en la reforma anterior, el nou permetrà el pas de vehicles pesants. L’execució es farà per trams, intentant que la part més pròxima al barri de la Vila de Gràcia estigui enllestida abans de la festa major d’agost.

Dues dones travessen el carrer de Pi Margall amb el paviment trencat / Jordi Subirana

El canvi de paviment anirà acompanyat de la construcció d’un espai d’ombra a la plaça de Joanic, amb la previsió que estigui acabat l’estiu del 2026, i es recuperarà l’estudi del projecte per a la instal·lació d’una pèrgola fotovoltaica a la sortida del metro de Joanic.

Altres 2,5 milions en esmenar “deficiències” a Consell de Cent

La reforma del carrer de Pi i Margall no és l’únic projecte del mandat passat en el qual el PSC ha de fer millores. En el plenari de març del, 2024, Jaume Collboni va anunciar la necessitat d’invertir 2,5 milions d’euros en esmenar “deficiències” en l’eix verd de Consell de Cent, citant que els escocells dels arbres estaven trencats, impulsat pels Comuns. Preguntada pel TOT, Bonet ha subratllat que aquests diners formen part del pla de manteniment dels eixos verds i que inclou també neteja, Guàrdia Urbana i substitució de materials trencats al llarg de tota la pacificació de Consell de Cent. “És una partida oberta”.

Més notícies
Notícia: Els radars confirmen l’excés de velocitat a l’eix verd de Consell de Cent
Comparteix
Entre el 25 de juny i al 4 de juliol la mitjana de velocitat va ser de 20 km/h, 10 més que la permesa

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Gracienc a juny 11, 2025 | 17:53
    Gracienc juny 11, 2025 | 17:53
    I afegiu també que van eliminar els semàfors en la reforma d'una via on passen autobusos, camions, etc. ¡Es que fins hi tot abans hi havia més ombra que ara! Espatllar un carrer que era plenament funcional ha tingut un cost quasi de 15 milions d'euros, poca broma.
  2. Icona del comentari de: Manel BCN a juny 12, 2025 | 00:23
    Manel BCN juny 12, 2025 | 00:23
    Està clar que tot el què gestionava la Colau, algun defecte hauria i n'hi ha uns quants....
  3. Icona del comentari de: Gironí. a juny 12, 2025 | 08:51
    Gironí. juny 12, 2025 | 08:51
    El què passa és que la llei no permet que les obres públiques es facin bé. Una obra s'ha d'atorgar al que presenta una oferta més económica. Resultat?. L'obra està mal feta. Aleshores s'ha n d'arranjar les deficiències i, al capdavall, la cosa queda bé a mitges. I sempre acaba resultant molt més cara que, si de bon principi, s'hagués acceptat una bona oferta.
  4. Icona del comentari de: Tal com raja a juny 12, 2025 | 10:36
    Tal com raja juny 12, 2025 | 10:36
    Entenc que això no ho pagarem els ciutadans, o sÍ? Quina ingenuïtat la meva.
  5. Icona del comentari de: ton c. a juny 12, 2025 | 11:43
    ton c. juny 12, 2025 | 11:43
    ja han fet dimitir al responsable, o tot está be?, i les comissions a quina butxaca han anat a parar?

Respon a Manel BCN Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa