“Ja n’hi ha prou de fer transformacions en contra d’uns o d’alguns. Nosaltres farem transformacions a favor de tots els veïns i veïnes de l’Eixample”. Fa any i mig, l’ara alcalde Collboni, aleshores candidat socialista a les eleccions del 28M, apuntava, contundent, que iniciaria un pla per impulsar 30 interiors d’illa a l’Eixample en vuit anys. En aquell moment, aquesta promesa era l’alternativa a les superilles de Colau, una forma “constructiva” de guanyar verd “sense tocar els nassos a ningú”, deia Collboni en campanya. Un any més tard, el pla d’interiors d’illa ara vigent només contempla deu projectes nous, un terç dels promesos, i vuit millores.
Durant la cursa electoral, Collboni va fixar un horitzó de dos mandats per transformar els 30 espais de l’Eixample. En el primer, el pla explicat s’amplia a “retalls oblidats” de tota la ciutat, un total de 22,3 hectàrees, l’equivalent al parc de la Ciutadella. Són 150 milions d’euros per revertir zones “oblidades”. Xifres gens menyspreables que tenen en compte més enllà de l’Eixample. El pla, presentat al juliol, avançava la creació de 10 interiors d’illa i la renovació de 8. En roda de premsa, Collboni negava que fos un “replantejament” de la idea inicial, però admetia “la dificultat urbanística” de transformar determinats espais.

A l’estiu, quan es va anunciar el pla, només tres dels deu projectes anunciats tenien un espai ja definitiu: l’illa Danubi (les Corts), Estoril, 34 (Horta-Guinardó) i l’illa Colorantes (Sant Andreu). Fonts municipals apunten al TOT Barcelona que els de Danubi i Estoril estan en fase de redacció de projecte i que Colorantes ja està en obres. La previsió és que aquest últim estigui finalitzat a mitjans de 2025. Aquests tres són els que, ja al juliol, es trobaven “en un punt avançat del procés”. Des de l’Ajuntament es limiten a dir que la resta encara s’estan “treballant”.
Girar full als eixos verds
Abans d’acabar l’any, Collboni ha inaugurat la primera fase de l’ampliació del tramvia, fins a Verdaguer, un projecte polèmic rescatat per l’executiu de Colau i que, per moments, no generava gaire entusiasme a la seu del PSC. És el que també passa amb els eixos verds –en la forma que els definien els Comuns–, aturats amb l’arribada de Collboni. El seu executiu no contempla impulsar-se de nous i la primera tinenta d’alcaldia i titular d’urbanisme, Laia Bonet, ha liderat mesures de “millora”. L’executiu socialista ha invertit 2,5 milions per esmenar les “deficiències” de la superilla de l’Eixample.
El projecte dels Comuns a Sant Antoni tampoc es veu ara amb entusiasme a la planta noble de Sant Jaume. L’exemple més clar és la ronda de Sant Antoni, que després d’estira-i-arronses, promeses i rectificacions, s’impulsa amb algun petit retoc. Collboni sí que consolidarà la plana major de la superilla de Sant Antoni, però també amb retocs: el carrer de Rocafort, entre la Gran Via i el Paral·lel, no es pacificarà com volia Ada Colau.