Barcelona ha iniciat aquest dijous la nova fase de la transformació de l’avinguda Meridiana, amb la fase de les obres entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig. Les reformes d’aquest tram donaran continuïtat a les anteriors, amb un carril menys per banda. A partir del 28 d’abril començaran pròpiament els treballs i entrarà en funcionament la nova operativa dels busos interurbans de la ciutat.
Igual que a la resta de l’avinguda renovada, la secció principal tindrà dos carrils destinats al trànsit general i un a cada banda serà per als busos. A més, les bicicletes disposaran d’un carril de bici central segregat.
275 arbres
En aquestes obres també s’incorporarà vegetació a les voreres. Segons l’Ajuntament, la previsió és plantar-hi 275 arbres nous i tenir 7.200 metres quadrats de parterres al llarg d’aquesta avinguda. Les obres en aquest tram tindran una durada de 18 mesos i un pressupost de 26 milions d’euros.

Unes obres per reduir més de 19.000 vehicles al dia
La tinenta d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme Laia Bonet ha dit que aquestes obres estan transformant “una autopista urbana” en “un eix ciutadà cívic” que suposarà una reducció “de més de 19.000 vehicles al dia”, i que aportarà a l’avinguda un disseny “molt més amable”.
Hi haurà dos àmbits amb característiques singulars: el node de la Sagrera de transversalitat i el node intermodal de transports de la Sagrera. El primer abastarà l’àmbit dels carrers del Cardenal Tedeschini, Pegàs, Antilles i Olesa. A més, hi haurà un espai central ampli destinat als vianants, a part de crear dos passos de vianants més perquè en total n’hi hagi quatre.
En paral·lel a les obres, segueix en marxa la construcció d’un carril bici bidireccional provisional de 950 metres al carrer de Concepción Arenal, entre el carrer de Felip II i el passeig de Fabra i Puig, per desviar el carril bici actual. La previsió és que la nova infraestructura estigui enllestida durant el mes de maig.
En la fase preliminar de les obres també s’executaran dos canvis de sentit. D’una banda, el carrer d’Olesa entre Garcilaso i Cienfuegos canviarà de sentit Besòs a sentit Llobregat, mentre que entre Cienfuegos i la Meridiana quedarà en atzucac.
Afectació a la circulació d’autobusos
Les obres implicaran redistribuir parades de busos interurbans fora de l’àmbit de l’actuació, amb l’excepció d’una parada nova a l’àmbit de la Sagrera. La nova distribució de parades s’ubicarà tant a l’àmbit de la Sagrera, on es concentren la majoria de línies, com a l’altura de l’estació de Clot-Aragó i de Fabra i Puig, de manera que es mantindran les connexions tant amb la xarxa de metro com de Rodalies.

Actualment, paren a la Meridiana una vintena de línies, en quatre parades a l’àmbit de la Sagrera i tres a l’àmbit de l’estació de Fabra i Puig. Amb la nova distribució, s’anul·laran les quatre de la Sagrera i una de Fabra i Puig, que es troben en la zona d’obres.
Obres en tres km
Les actuacions fetes fins ara sobre la via han permès reduir el trànsit en uns 19.400 vehicles diaris, segons dades de l’Ajuntament de Barcelona. Les actuacions des de la plaça de les Glòries fins a Fabra i Puig recorren 2,87 quilòmetres de l’avinguda i fins a més de 163.300 metres quadrats de superfície renovada. Un cop acabi la fase de les actuacions fins a Fabra i Puig s’haurà actuat sobre gairebé tres quilòmetres de l’avinguda Meridiana, amb una inversió total fins al moment de prop de 56 milions d’euros, una part dels quals provenen de fons europeus Next Generation.
La tinenta d’alcaldia també ha subratllat que ja s’està treballant en la planificació de la tercera fase de transformació de l’avinguda, amb la intenció de deixar redactat l’avantprojecte des de Fabra i Puig fins al Pont de Sarajevo durant aquest mandat i fer els estudis previs de la resta de Meridiana fins a Vallbona.