La Federació d’Associació de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) ha demanat formalment a l’Ajuntament de Barcelona que refusi el projecte urbanístic plantejat per convertir l’antic cinema Comèdia en el nou Museu Thyssen. L’organització ha presentat al·legacions a la modificació del Pla General Metropolità (PGM) que permet augmentar desmesuradament la volumetria d’aquest edifici ubicat a la cruïlla entre el passeig de Gràcia i la Gran Via de les Corts Catalanes i protegit com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL). En concret, la proposta refredada inicialment el passat mes de juny al consistori donaria llum verda als promotors de l’equipament per erigir fins a nou plantes, convertint les façanes històriques en un mer “decorat“. Des de la FAVB qualifiquen l’operació de “nyap“ i d’especulativa i consideren que acumula tota una sèrie d’irregularitats que requeririen que s’arxivés i, en tot cas, s’impulsés un altre projecte urbanístic que respecti el valor patrimonial de l’immoble. En paral·lel, l’organització ha anunciat que el manifest que van impulsar a finals d’agost ja compta amb un miler de signatures i amb el suport d’una quarantena d’entitats de la ciutat, així com dels grups municipals dels Comuns i d’ERC.
Cal recordar que el consistori va donar llum verda inicialment a la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) el passat 17 de juny per poder tirar endavant amb l’equipament cultural, amb els vots a favor del govern de Jaume Collboni, Junts per Barcelona, PP i Vox. Barcelona en Comú i ERC s’hi van oposar. El projecte preveu que l’edifici, tot i estar declarat bé cultural d’interès local, creixi fins a prop dels 10.000 m², amb nou plantes al costat de la Gran Via, i sis, a la banda del passeig de Gràcia. El propietari, el fons Stoneweg, el mateix que va provar d’impulsar el projecte de l’Hermitage, invertirà uns 100 milions d’euros entre la compra i la reforma.
En les seves al·legacions, la FAVB dibuixa fins a vuit punts diferents pels quals s’hauria de refusar el projecte urbanístic plantejat i no tirar endavant amb la modificació del PGM. En primer lloc, consideren que la iniciativa és improcedent perquè no s’ha fet cap procés participatiu, tenint en compte que es tracta d’un projecte amb un impacte important en una de les cruïlles més icòniques de la ciutat. També al·leguen que no s’ha presentat cap pla museístic, on es detalli la superfície exacta destinada a la col·lecció Thyssen i a altres usos, que justifiqui la necessitat adequar aquest planejament. Tampoc es concreta la naturalesa d’aquests usos complementaris ni el percentatge dels 11.000 metres quadrats de sostre que ocuparan. Veuen irregularitats en el pla de mobilitat presentat, en considerar que no té en compte que es tracta d’una zona de gran afluència.
Un capítol a part mereix les disposicions del recurs que fan referència a la compra d’un edifici catalogat com a BCIL per part d’aquest fons inversor. L’organització veïnal considera que el procés és improcedent perquè ni l’Ajuntament de Barcelona ni la Generalitat van exercir el seu dret de tempteig i retracte davant aquesta operació immobiliària, tenint en compte que es tractava d’un immoble protegit. Per últim, veuen irregular la modificació del PGM perquè eximeix els propietaris de complir amb les condicions marcades pel pla urbanístic que afecta aquesta parcel·la en concret sense una justificació fundada, tot venent que es tracta d’un projecte museístic “extraordinari”, al nivell del MNAC o el Museu Picasso.
Una modificació a la carta
En el manifest fet públic a finals d’agost, la FAVB alertava que s’havia modificat “a la carta” el PGM i la fitxa de patrimoni del Palau Marcet -on es troba l’antic Comèdia-, “que originalment protegia la volumetria i les façanes”, per permetre ara col·locar 9.755 m² de sostre edificat sobre rasant. Segons l’agrupació, “es vulneren dos preceptes urbanístics: la profunditat edificable de 25,70 metres i l’alçada reguladora de la Gran Via de planta baixa + 9 plantes, que supera l’alçada reguladora màxima de l’Eixample, fixada en planta baixa + 6 plantes”. “La proposta mutila totalment l’antic palau”.
La FAVB defensa que la MPGM no es pot aprovar sense un estudi de viabilitat econòmica i financera de l’equipament privat, “on cal justificar a l’administració pública quins seran els beneficis, les càrregues i les plusvàlues a redistribuir entre el privat i el públic”. Per a la FAVB, l’obertura del Museu Thyssen és una “operació immobiliària especulativa” i denuncia que, des de fa anys, a Barcelona s’està assistint “a una involució al departament municipal de Patrimoni perquè, en definitiva, en el pensament neoliberal, el patrimoni sempre ha estat una molèstia per al negoci”.