Petit gir de guió amb la reforma de la Meridiana, que aquest dimarts ha esvaït força dubtes. El govern de Jaume Collboni assegura que el compromís per la “reforma integral” de la Meridiana és “ferm”. És a dir, que la fase II, que transformarà el tram entre Felip II i l’estació de Fabra i Puig i que començarà, tal com ja s’havia anunciat, el primer trimestre de 2025, no serà l’última. Durant aquest mandat, diu l’executiu, es redactarà l’avantprojecte de la fase III, que arriba fins al Pont de Sarajevo. Encara més, alguns tècnics municipals apunten que la idea és tenir aquest projecte bàsic “acabat i aprovat a mitjan 2026” i detallen que fins i tot podria haver-hi un projecte executiu —que n’aterra el detall— per “continuar quan arribin les obres a Fabra i Puig”.
El govern municipal també es compromet a fer els “estudis previs” de la resta de l’obra fins a Vallbona, tota una declaració d’intencions que fins ara no hi era present. “S’estudiarà durant el mandat”, havia apuntat sempre la primera tinenta d’alcaldia i responsable d’urbanisme, Laia Bonet, quan se li ha preguntat per la reforma més enllà de Fabra i Puig. En tot cas, el compromís de l’Ajuntament és, en paraules de l’arquitecte en cap municipal, Maria Buhigas, “no aturar la reforma”. “Mentre estigui asseguda en aquesta cadira el projecte continua amb totes les tasques perquè puguem garantir que la maquinària continuarà fent de la Meridiana una realitat”, va dir dimarts als veïns, remarcant, això sí, que el paper i els diners, que han d’estar aprovats, tenen camins separats.
Inici del següent tram el 2025
Les obres del tram que comencen a mutar l’any vinent, entre Felip II i Fabra i Puig, tindran una durada de 18 mesos i un pressupost de 26 milions d’euros. Les obres arriben unes setmanes més tard del previst; l’Ajuntament tenia el pla de fer les obres del tram II per fases, però el compromís és ara fer-lo tot d’una tacada, cosa que ha obligat a buscar un recorregut alternatiu per a les bicis que ha costat de trobar. Finalment, s’ha decidit que, de forma provisional, les bicis es desviaran pel carrer de Concepció Arenal, que tindrà un carril canviant, amb trams de 2,3 metres d’amplada, de 2 metres i altres compartits amb la resta de vehicles.

Aquest tram de la Meridiana també aposta per més arbrat i més passos de vianants, que passen dels 9 actuals a 15. En la línia de les obres anteriors, també hi ha una reducció de carrils, però el fet que hi hagi diferents parades de busos interurbans fa que, a l’altura de Garcilaso, es creï un doble carril bus addicional que permetrà aturar entre set i vuit busos, urbans i interurbans.
La idea és delimitar a terra quin espai forma part de la parada, diferenciant una zona específica per a les parades i una altra per a passeig. En tot cas, una idea que continua sense convèncer els veïns de la zona. En aquests moments, els veïns estan farts que desenes d’usuaris col·lapsin, en hora punta, aquest tram de la Meridiana.

Quan les obres fins a Fabra i Puig hagin acabat, l’Ajuntament haurà transformat tres quilòmetres de Meridiana, uns 160.000 metres quadrats d’espai, i s’haurà gastat 56 milions d’euros. Segons Bonet, el tram ja reformat ha permès una reducció de 19.400 vehicles diaris.