A vegades, el que es fa va carregat de simbolisme, i sembla que Jaume Collboni aplica aquest criteri sempre que pot per donar carpetada a projectes, actuacions, acords o convenis, com és el cas, del govern d’Ada Colau. Si fa uns mesos el nou alcalde va esborrar l’urbanisme tàctic del carrer de Pelai, un exemple prou il·lustratiu, ara ha decidit posar fi a un conveni sobre els programes Superilla i Protegim les escoles que l’Ajuntament tenia amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) des del 2021 i que s’havia renovat abans de les eleccions municipals per més de 120.000 euros. Collboni també és el president de l’AMB.
Segons ha aprovat la comissió de govern amb data 29 de desembre de 2023 [veure aquí, punt 18], el citat conveni és resolt “per mutu acord de les parts” amb efectes 31 d’agost, dos mesos i mig després que el PSC arribés a l’alcaldia de Barcelona i un any i mig abans de la seva finalització. Havia estat subscrit el 9 de març de 2021, quan Colau era alcaldessa i presidenta de l’AMB, i prorrogat el 13 de març del 2023 per altres dos anys. A conseqüència de la finalització del conveni, el consistori barceloní ha de pagar a l’AMB 47.982,90 euros, en concepte de liquidació econòmica, i anul·la una despesa a favor de la mateixa administració per valor de 18.117,31 euros.

La finalitat del conveni, “satisfactòria”
Fonts municipals asseguren al TOT que “totes dues institucions constaten que la finalitat del conveni s’ha assolit de forma satisfactòria i que les actuacions contemplades en aquest han contribuït a generar un espai de col·laboració estable en el marc dels dos programes, permetent impulsar accions en l’àmbit de la recuperació de l’espai públic i la mobilitat sostenible”, indiquen les fonts sense precisar per què servia exactament el citat conveni. I afegeixen que tant l’Ajuntament com l’AMB, “de conformitat amb l’establert en el pacte novè apartat d) del conveni subscrit el 9 de març de 2021, acorden, per unanimitat, aprovar la resolució del conveni amb data 31 d’agost de 2023 de mutu acord. Així mateix, s’acorda aprovar la liquidació econòmica fins a la data de resolució, amb data 31 d’agost de 2023”.
La pàgina de transparència municipal indica que l’acord va ser signat entre ambdues administracions per primer cop el març de 2021 per un valor de 120.405,90 euros i una vigència de dos anys, fins al 8 de març de 2023, quan va ser renovat. Va ser Impulsat per l’àrea d’Urbanisme, que encapçalava la tinenta Janet Sanz, en el marc del desenvolupament dels programes Superilla i Protegim les escoles, dues de les principals actuacions urbanístiques dels vuit anys de govern dels Comuns per convertir carrers i voltants de les escoles en espais reservats per a vianants i zones amb menys circulació, i que han tingut en la superilla de l’Eixample la seva actuació estrella.

Renovació per més de 120.000 euros
La renovació del conveni va tenir lloc dos mesos i mig abans de les municipals per un import de 120.405,86 euros, a raó d’una quantitat màxima de 59.459,69 euros el primer any i 60.946,17 euros el segon, diu el text publicat a la Gaseta Municipal. És a dir, entre el primer conveni i la posterior renovació, el cost ha pujat a més de 240.000 euros. L’acord va ser signat pel llavors arquitecte en cap Xavier Matilla, cessat per Collboni només ser nomenat alcalde, i el vicepresident executiu de l’AMB Antoni Balmón, entre d’altres. Dos mesos i mig després d’arribar a l’alcaldia, el líder socialista, al capdavant de les dues administracions, ha decidit posar-hi fi, a través de la nova arquitecta municipal en cap, Maria Buhigas.
L’acord se centrava essencialment “en els àmbits de mobilitat sostenible i d’articulació, connectivitat i funcionalitat dels territoris, donant suport a la coordinació tècnica i l’execució dels projectes i mesures resultants dels esmentats programes, incloent-hi també la interlocució i processos participatius amb entitats veïnals i sectorials”. A grans trets, l’AMB s’encarregava d’aportar “els recursos necessaris per assessorar en matèria de recuperació de l’espai públic i de mobilitat sostenible, i més concretament, la col·laboració i el suport de personal tècnic especialitzat”, a través d’una persona d’un perfil adequat de la plantilla actual de l’entitat, i l’Ajuntament assumia el finançament i s’encarregava també “del desenvolupament de les tasques de direcció i coordinació dels programes i actuacions”.
No és “res rellevant”, segons els Comuns
Fonts de Barcelona en Comú consultades pel TOT tampoc concreten per què servia el citat conveni i consideren que no és “res rellevant”.