Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
B:SM fa millores en l’accessibilitat del nou passeig del Port Olímpic

B:SM, l’empresa municipal que gestiona el Port Olímpic, ha fet obres de millora en el nou passeig sobre el dic de recer que garanteixin l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda. La remodelació ha tingut lloc després que, a mitjans de setembre, el TOT Barcelona expliqués que les instal·lacions s’havien estrenat sense tenir totes les zones accessibles.

Els graons que impedien el pas de les persones amb mobilitat reduïda, abans de la instal·lació de la rampa, al nou passeig del Port Olímpic / Jordi Subirana

En concret, un dels punts del Port Olímpic on al setembre no estava garantida l’accessibilitat era la zona on es troba l’escultura El Capbusssament, una de les vuit fonts olímpiques, dissenyades pels arquitectes Òscar Tusquets i Carlos Díaz, que van ser esculpides per l’artista Juan Enrique Bordes Caballero. En el seu moment, les persones amb mobilitat reduïda o famílies amb cotxes no podien accedir, des del passeig, fins a aquest punt perquè uns graons els ho impedien, i des de la cota port només es pot pujar on es troba el monument a través d’unes escales-grada força empinades.

La rampa al costat dels graons que s’ha instal·lat al nou passeig del Port Olímpic / Cedida-B:SM

Una rampa amb barana

Les obres que B:SM ha executat han consistit en la instal·lació d’una rampa amb barana al nou passeig del Port Olímpic que permeten evitar els graons. D’aquesta manera, el nou passeig és totalment accessible, des de l’entrada al port des de l’avinguda del Litoral -pel pont a nivell habilitat des del moll de Gregal, que està connectat a la resta de la ciutat per la passera de l’avinguda del Litoral- fins on es troba el mirador amb l’escultura. Abans d’aquestes obres, la resta del passeig ja era totalment accessible, amb rampes al llarg de tot el recorregut per salvar el desnivell transversal. Per la seva naturalesa, aquest passeig té la funció de dic de protecció i això impossibilita la instal·lació d’ascensors, entre altres elements del mobiliari urbà. Fonts de B:SM subratllen que amb la rampa que s’ha construït es garanteix l’accessibilitat a tot el recinte del port. En futures actuacions, a la part final de l’espigó -on es disposa de major protecció davant de temporals- es podrien instal·lar noves escales, rampes o ascensors per garantir una connectivitat universal.

D’altra banda, una decisió important de disseny del Port Olímpic ha estat que tots els locals i restaurants tinguessin tots els seus accessos a peu pla, “forçant pendents en paviments i remodelant tots els sistemes de recollida d’aigües per establir àmbits d’estada i passeig pràcticament horitzontals”, apunten des de l’empresa B:SM i el districte de Sant Martí. A més, el port compta amb dos ascensors panoràmics de gran capacitat que comuniquen els dos nivells del port. La connexió entre la ciutat, des de l’avinguda del Litoral i el barri de la Vila Olímpica, amb el moll de Mestral està garantida amb un pendent suau -a tocar d’on es troba l’aparcament de B:SM- que elimina barreres i garanteix l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda.

Escales sense rampa des de les quals s’accedeix des del Port Olímpic a la platja / Cedida-Junts

Pendent de millorar l’accessibilitat fins a la platja

El grup municipal de Junts per Catalunya-Trias per Barcelona va presentar el juny passat un prec al districte de Sant Martí perquè s’instal·lés una rampa que garantís l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda des del Port Olímpic a la platja. En concret, la portaveu de Junts al districte Maria Arenillas feia referència a un punt, “entre els molls de Gregal i de Mestral”, on unes escales sense rampa bloquegen el pas a aquestes persones. Arenillas demanava un estudi per construir una rampa que salvi el desnivell de l’accés del Port Olímpic fins a la platja, “perquè també les persones amb discapacitat puguin practicar i gaudir dels esports nàutics que des dels locals ubicats al moll de Mestral s’organitzen i realitzen des de la platja”.

Escales sense rampa d’accés al Port Olímpic, a prop de la Torre Mapfre i l’Hotel Arts / Cedida-Junts

Recuperar la taula de diversitat funcional

En el plenari de Sant Martí del 5 de desembre passat, Junts va plantejar la recuperació d’una taula de diversitat funcional que va funcionar durant 20 anys al districte i es va dissoldre durant el primer mandat dels Comuns a l’alcaldia, en paraules d’Arenillas. A tall d’exemple, la portaveu de Junts va mostrar dues fotografies del Port Olímpic -les dues que es poden veure sobre aquestes línies- i una altra del pont de Santander d’espais que encara no estan adaptats.

Tant el districte de Sant Martí com B:SM diuen que en el pas que es veu a les imatges no s’ha pogut desenvolupar una rampa accessible perquè s’ha de garantir l’accés amb vehicles a les diferents estacions transformadores i al corredor d’accés posterior dels restaurants. En qualsevol cas, en l’àmbit del Port Olímpic i amb les obres ja executades del nou accés, moll de Mestral i moll de Gregal, existeixen fins a dos itineraris accessibles entre els locals del moll de Mestral i la platja de la Nova Icària que fan innecessari la disposició d’una altra alternativa adaptada al nou pas. Un recorregut discorre a través del nou accés del moll de Mestral i l’altre a través del nou ascensor ubicat a la confluència entre el moll de Mestral i Gregal. El primer itinerari és a través del nou accés universal que es va executar al moll de Mestral. “En aquest punt, els usuaris a peu disposen d’una rampa adaptada amb un pendent inferior al 6%. Aquest recorregut connecta amb el passeig del Litoral, que a la vegada està connectat amb la platja amb una rampa del 7,5%, just a l’altura del centre meteorològic. El segon recorregut discorre a través del nou ascensor ubicat al moll de Gregal”.

“Totes aquestes intervencions mostren el compromís del Port Olímpic de crear un espai molt més connectat amb el seu entorn i accessible per a tothom. En aquest sentit, cal recordar que l’únic accés per a persones amb mobilitat reduïda existent fins fa dos anys era la rampa per a vehicles originària situada al carrer de la Marina, que es va projectar als anys 80. El procés d’urbanització del Port Olímpic segueix en desenvolupament, i en les pròximes fases s’implementaran millores per garantir a les persones amb mobilitat reduïda l’accés i la circulació per tots els espais”, conclouen des de B:SM i el districte de Sant Martí.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa