L’Ajuntament de Barcelona rehabilitarà el claustre i la façana de l’Antic Hospital de la Santa Creu, al barri del Raval. La comissió de govern del 18 de setembre n’ha aprovat el projecte per valor de més 1,2 milions d’euros, en el cas del claustre, i de més de 600.000 euros, en el cas de la façana que dona al carrer de l’Hospital. Més d’1,8 milions en total.
El gener passat, l’Ajuntament ja va anunciar que preparava la transformació de l’Antic Hospital de la Santa Creu per convertir-lo en un gran pulmó cultural. Situat als jardins de Rubió i Lluch, és des de fa anys un espai força degradat i és habitual que s’hi puguin veure toxicòmans. La intenció de l’Ajuntament és ampliar la Biblioteca de Catalunya i obrir-hi una biblioteca de districte. La reforma de l’edifici històric suposarà actuar sobre 12.000 m².
Vuit anys d’obres i 72 milions d’inversió
La intervenció municipal en aquest àmbit del Raval va més enllà i preveu una inversió de més de 72 milions d’euros durant uns vuit anys. Està previst que l’antiga escola Massana, ocupada durant temps i desallotjada a principis d’any, s’enderroqui i la zona servirà per ampliar l’actual Escola Massana d’art i disseny de la plaça de la Gardunya. També s’executarà una nova connexió entre els jardins i la plaça de la Gardunya, que s’ha de remodelar totalment. La connexió suposarà la creació d’una nova porta d’entrada a aquest espai.

La reforma del mercat de la Boqueria
Totes aquestes obres aniran acompanyades de la reforma integral del mercat de la Boqueria, que començarà l’estiu del 2026, tot i que el gruix de les feines saltaran al mandat municipal següent. Està les transformacions més importants hi figuren la substitució de la coberta d’amiant, el reforç de l’estructura i la renovació de la façana de la plaça de la Gardunya, on es farà una nova porta d’accés a l’equipament. Es preveu un pressupost mínim de 12 milions d’euros.
L’antic edifici de l’antic Hospital de la Santa Creu es va començar el 1401 i durant més de cinc segles, entre els anys 1414 i 1926, va ser el complex hospitalari més important de Barcelona. Al llarg dels segles, s’hi han fet diferents intervencions, entre les quals en destaquen la construcció de dues escales monumentals (el segle XVI) i la Casa de la Convalescència (el segle XVII). Amb un nivell de protecció B, es considera un dels conjunts patrimonials més importants del gòtic civil català.
Antoni Gaudí, un dels darrers pacients
Un dels seus darrers pacients de l’hospital del Raval, el 1926, abans que tanqués, va ser l’arquitecte Antoni Gaudí, que hi va ingressar greument ferit després que fos atropellat per un tramvia, un accident a conseqüència del qual va morir.