Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els veïns del Park Güell programen talls de trànsit per forçar la taula de diàleg

Les famílies del Park Güell han protestat al plenari del districte de Gràcia contra el que consideren una gestió molt negativa de la massificació turística que hi ha al seu barri. La plataforma Recuperem Park Güell, que fa mesos que ha elevat el to contra l’administració, avisa que aquesta gestió “fa aigües per tot arreu” i assenyalen directament la primera tinenta d’alcaldia i regidora del districte, Laia Bonet, com a “màxima responsable”. Els afectats recorden que, l’any 2011, l’Ajuntament i diferents actors amb responsabilitats al parc van constituir la Taula d’Entitats del Park Güell, un espai de diàleg entre administració i veïns que no s’ha reunit des que Jaume Collboni ocupa l’alcaldia. 

En un comunicat, la plataforma d’afectats avisa que el pròxim 13 de desembre bloquejaran el trànsit del voltant del parc, un tall que pensen fer de forma mensual “fins que la Laia Bonet atengui les nostres demandes i convoqui una taula que és més necessària que mai”. Els veïns exigeixen “diàleg, justícia i sostenibilitat” i acusen el govern municipal de permetre que el parc sigui una “trinxadora dels barris del voltant i dels drets laborals”. Els veïns ja han començat les mobilitzacions amb una protesta al consell de districte d’aquest dimarts, amb pancartes i proclames en favor dels drets veïnals. “Si el govern no ens vol escoltar, com a mínim que ens hagi de sentir, li agradi o no”, diuen des de la plataforma per explicar les pròximes accions de protesta. 

Els veïns demanen que la taula de diàleg torni a reunir-se amb la participació de tots els actors, entitats, associacions i sindicats implicats. “El veïnat i personal laboral afectat per la gestió del parc hem de tenir una veu prioritària en la gestió que BSM i l’Ajuntament fan del Park Güell”, al·leguen. Les famílies també demanen que s’acordi amb ells les funcions de la taula i que es fixi un calendari. “Ha de tenir una continuïtat i una periodicitat que faciliti que tothom que hi participem disposem del temps necessari per a estudiar i treballar les propostes i actuacions que s’hi plantegin”, manifesten des de la plataforma.

Els veïns del Park Güell han prostesta al consell plenari del districte de les Corts de dimarts | Cedida per la Plataforma Recuperem Park Güell

Llarga llista de temes sobre la taula

Els veïns assenyalen tres eixos principals, molts d’ells vinculats a la mobilitat. En aquest sentit, manifesten que els busos V19 i 24 continuen “saturats” malgrat l’aplicació de mesures “a mig gas” de l’Ajuntament. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) defensava la setmana passada al Tot Barcelona que la freqüència de pas del V19 és “millor que en la mateixa època de l’any passat”. En tot cas, és lleugerament més baixa que a l’estiu: fins a dos minuts de diferència. Els veïns reclamen que els reforços que es fan a l’estiu, per Setmana Santa i els caps de setmana es mantinguin tot l’any. 

L’altra qüestió a tractar és la gestió de les vies d’accés al Park Güell. La carretera del Carmel, expliquen els veïns, ha absorbit el trànsit de taxis i VTC que abans col·lapsava el barri de la Salut i ara és “plena d’aquests vehicles, amb les consegüents problemàtiques per al veïnat: soroll, contaminació i baralles”. D’altra banda, la macroparada de taxis del Carmel segueix sense traslladar-se al pàrquing de busos turístics que hi ha en una de les entrades, malgrat que l’Ajuntament havia promès que faria el canvi. Els cotxes entren a desencotxar, però continuen encotxant a la carretera.

Més enllà dels problemes de la mobilitat, els veïns també volen tenir veu respecte als actes de la commemoració de la mort de Gaudí i sobre els usos que es donaran a la Casa Trias un cop s’expropiï. Respecte a la primera qüestió, temen que les activitats del centenari es facin servir “com un reclam turístic”. Sobre la segona, reclamen més informació. De moment l’Ajuntament encara no se n’han definit els usos futurs. Els veïns afegeixen a la llista de crítiques la poca concreció de la reducció d’un 11% dels visitants acordada amb ERC, fan evident “que en cap moment s’ha pensat en la ciutadania”. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa