El turisme a Barcelona aguanta, de moment, l’impacte de la guerra aranzelària de Donald Trump. Les dades d’ocupació previstes aquesta Setmana Santa, que oscil·len entre el 85 i i 95%, ho avalen. També els experts consultats pel TOT Barcelona asseguren que els efectes de les polítiques del president nord-americà no s’han notat encara en el nombre de visitants de la ciutat. De fet, la CEO d’Apartur (l’Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona) i exdirectora general de Turisme de la Generalitat i de Turisme de Barcelona Marian Muro no veu per ara risc a perdre turistes nord-americans a curt termini. Tot i que el primer trimestre diu que ha estat bo, Muro reconeix que es viu un moment de “volatilitat”.
El sector turístic està a l’expectativa per veure quina influència acabaran tenint les polítiques de Trump a la ciutat, i alguns actors mostren la seva “preocupació” pel futur, si bé avisen que “encara és aviat per emetre un judici de valor”, en paraules del president del saló B-Travel Martí Sarrate. El turista nord-americà és, després del que arriba des d’altres punts de l’Estat espanyol, el més important per a Barcelona. El 2024, van visitar la ciutat més 1,1 milions de nord-americans, un 14,1% del total. Amb l’excepció dels anys de la pandèmia, aquesta xifra ha anat clarament a l’alça, ja que el 2019 els visitants dels EUA a la capital catalana representaven l’11,6%, i el 12,9%, el 2023, segons l’Observatori de Turisme de Barcelona.
Un turista amb un alt poder adquisitiu
Sarrate concreta en conversa amb el TOT Barcelona que el 2024, el turista nord-americà va créixer un 17%. Segons el president de B-Travel, és un visitant que interessa molt per “l’alt poder adquisitiu” i perquè està interessat per la cultura i la gastronomia del país. També destaca que pot ajudar a mantenir elevat el nombre de nord-americans que ens visita el fet que s’hagin incrementat els seients aeris, amb vols adicionals als EUA, la qual cosa millora la connectivitat. Per Setmana Santa, la nord-americana serà la tercera nacionalitat amb més presència a Barcelona, per darrere de Gran Bretanya i Alemanya.

Barcelona és una destinació ‘top’ per als nord-americans
La CEO d’Apartur explica que normalment quan una demanda es frena és per alguna catàstrofe natural, atacs terroristes, accidents o que es disparen molt els costos d’un viatge i aquestes situacions no es donen ara mateix a Barcelona. “L’interès dels nord-americans respecte a Barcelona continua igual”, apunta Muro, que preveu que els mesos vinents continuïn venint a la capital catalana visitants d’alt poder adquisitiu. “Als nord-americans els agrada Espanya i per a ells, Barcelona és una destinació top“. Però assumeix que són moments molt volàtils.
Per la seva banda, el director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, opina que el turisme és un sector “molt sensible” i es veu afectat per qualsevol “canvi geopolític internacional, oscil·lació de preus o del valor de les monedes”, va dir a El País. I va recordar la importància del turista dels EUA per a Barcelona. “Ens preocupa que la situació interna i de política exterior puguin desencadenar canvis”.

Els aranzels de Trump provocaran inflació
Fonts del sector turístic amb anys d’experiència valoren al TOT Barcelona que sí que hi ha motius per preocupar-se, ja que “la depreciació del dòlar, la inflació que provocarà el tema aranzelari i una situació geopolítica de tanta incertesa poden provocar grans moviments”. Ara no s’està notant, però en un futur es podria notar. Les mateixes fonts recorden que més del 14% del mercat turístic de Barcelona és nord-americà. Es tracta de persones que arriben a la ciutat amb creuers o visiten Barcelona atrets per la seva cultura i gastronomia. Aquesta situació de confusió es pot veure agreujada pel futur increment del recàrrec de la taxa turística que l’Ajuntament de Barcelona aplicarà. I defensen com una oportunitat per Barcelona que la ciutat es posicioni com un destí segur. “La seguretat hauria de ser un actiu. Potser una oportunitat per atraure mercats que no aniran als EUA per les polítiques de Trump”.
L’increment del recàrrec municipal de la taxa turística és una proposta del grup municipal d’ERC, que vol que passi dels quatre euros actuals als vuit per persona i nit. Tant la Generalitat com l’Ajuntament treballen en aquest augment que, primer, ha d’aprovar el Parlament de Catalunya. El Gremi d’Hotels ha demanat que es flexibilitzi la seva aplicació i no s’apliqui als grans esdeveniments i congressos, va dir el seu president Jordi Clos en una entrevista a el Periódico. Sarrate, president del saló B-Travel, també defensa aquesta flexibilització i creu que els clients catalans no han de fer front a la taxa turística en les seves visites turístiques pel territori català, perquè ja paguen els seus impostos.
El govern de Jaume Collboni es va mostrar obert a la flexibilització plantejada pel sector, en paraules del tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica Jordi Valls al programa Bàsics de betevé. Aquest posicionament dels socialistes va ser criticat en declaracions al TOT pels Comuns i ERC, amb qui el PSC va aprovar unes ordenances fiscals per al 2025 que posava el focus en el sector turístic. Amb només 10 regidors, la situació política a l’Ajuntament es podria haver redreçat, ja que en una proposició de Barcelona en Comú que es va votar a la comissió d’Economia d’aquest dimecres, el govern es va comprometre a no flexibilitzar la taxa. De totes maneres, les iniciatives de l’oposició no són d’obligat compliment per l’executiu municipal.

Sobre la taxa turística, Muro considera que s’està “desnaturalitzant” l’impost turístic, ja que a parer seu ha de servir per finançar polítiques turístiques i per atraure visitants en temporada baixa. La CEO d’Apartur posa com a exemple “la manifesta estacionalitat” del sector turístic en bona part de Catalunya. I en el cas de Barcelona opina que el que es recapta ha de servir per actuacions en els àmbits de la neteja, infraestructures o patrimoni, però no per climatitzar escoles, com està fent l’Ajuntament. “Per això hi ha d’haver altres partides”. D’altra banda, l’experta avala el benefici evident que el turisme aporta a la ciutat i a les empreses i subratlla que no es pot culpabilitzar al turisme de la falta d’habitatge, en referència a la intenció de l’alcalde Jaume Collboni d’eliminar tots els pisos turístics en quatre anys. “Si no n’hi ha habitatge és perquè no s’ha construït sufiicient”, diu sobre els baixos índexs de pisos públics.
Una ocupació entre el 85% i el 95% per Setmana Santa
De moment, les previsions turístiques per aquesta Setmana Santa als allotjaments de Barcelona són força bones, segons la valoració que fa la CEO d’Apartur. Muro xifra en un 95% l’ocupació als pisos turístics de la ciutat els dies festius, amb clients que són bàsicament famílies provinents dels EUA i Alemanya, principalment, tot i que també s’esperen visitants d’altres països europeus com Itàlia, amb una estança de quatre o cinc dies. L’exdirectora general de Turisme de la Generalitat sosté que el primer trimestre del 2025 ha estat positiu. “Barcelona continua creixent en visitants i ingressos, per sobre de l’any passat. El mes de febrer ha estat molt bo, tot i que el Mobile es va celebrar a principis de març”.
Fonts del Gremi d’Hotels detallen al TOT que l’ocupació entre el 17 i el 20 d’abril és del 85%. Es tracta d’una dada molt similar a la de la Setmana Santa del 2024, “tot i que va caure més aviat en el calendari, a finals de març”. Segons la patronal hotelera, el fet que aquest any els dies festius siguin a mitjans d’abril ha condicionat les reserves a l’alça. Però la valoració que fa el Gremi d’Hotels no és del tot positiva, ja que l’ocupació per aquesta Setmana Santa hauria de ser “lleugerament superior” a la de l’any passat, en caure la Setmana Santa més tard. “Aquesta és la tònica permanent des del juliol del 2024, en què s’estan perdent entre un i tres punts d’ocupació mensuals de manera constant”, subratlla Casals.

El febrer, el nombre de visitants va créixer
Les dades del mes de febrer, les últimes publicades, indiquen que el nombre de turistes ha crescut respecte al mateix període de l’any passat. El febrer, sense el Mobile, es van allotjar en hotels, pisos turístics i albergs de la ciutat 942.233 turistes. La xifra és un 5,6% més que el 2024 i un 9,7% més que el 2019, el darrer any amb dades turístiques a l’alça abans de la pandèmia. L’acumulat de gener i febrer també ofereix un balanç positiu, amb 1.851.363 persones, un 6,3% més que el 2024 i un 9,9% més que fa sis anys, segons les dades publicades per l’Ajuntament de Barcelona [veure aquí].
De les dades analitzades per aquest mitjà corresponents al mes de febrer, si ve el nombre de turistes creix, les pernoctacions baixen respecte al mateix període del 2024, tant a hotels, pisos turístics i albergs, segons l’Ajuntament de Barcelona. El febrer, les pernoctacions a Barcelona han estat 2.611.659 milions, un 4,2% per sota de l’any passat, però un 9,7% més que el 2019. L’acumulat anual de gener i febrer se situa en 5.067.491 milions, un 1,3% menys que l’any passat i un 9,5% més que el 2019. La mitjana de pernoctacions del febrer ha estat de 2,8 nits, un 9,3% menys.
Més capacitat aèria a l’abril, amb 5,7 milions de seients
En les previsions que fa l’Observatori de Turisme de Barcelona, l’abril hauria de ser un mes positiu per a Barcelona. S’estima que la capacitat aèria serà de 5,7 milions de seients, un 5% interanual més. També s’espera l’arribada d’un centenar de creuers, “força per sobre del mateix mes de 2024”. La ciutat tindrà un abril “ple” d’esdeveniments esportius, concerts i altres activitats culturals, i se celebraran una vintena de congressos, amb uns 18.000 assistents. D’altra banda, en el darrer mes, Barcelona com a destinació s’ha situat en el setè lloc en cerques d’allotjament a internet per a destinacions internacionals. I les reserves dels EUA “han continuat sent les reserves internacionals més freqüents”. I pel que fa al trimestre vinent, l’Observatori de Turisme de Barcelona, diu que el nombre de reserves hoteleres és similar a Londres, superior a París i inferior a Berlín, Amsterdam o Madrid.
Sarrate defensa que Barcelona ha de buscar un turisme de qualitat amb més dies d’estada, més despesa -un fet que l’any passat ja es va aconseguir- i “més valor afegit”. També és partidari de “desestacionalitzar el turisme” i potenciar, per exemple, el turisme esportiu, cultural o gastronòmic. Catalunya és aquest any la Regió Mundial de la Gastronomia i la Marató de Barcelona d’aquest març ha comptat amb un 60% de participants estrangers. A més, Sarraté defensa apostar per altres mercats com l’asiàtic, que s’està “rellançant”, amb visitants xinesos, coreans o japonesos.

Cau l’interès per viatjar als EUA
On ja s’estaria notant un efecte de les polítiques de Trump és en un descens dels viatges als EUA. Des de l’agència de viatges Camaleon Travel han constatat una reducció del 30% en les reserves a destins nord-americans per aquests dies i també de cara a l’estiu. Segons detalla l’Agència Catalana de Notícies (ACN), el propietari de Camaleon Travel Miquel Rodríguez confia que aquest descens s’eixugui parcialment les pròximes setmanes un cop s’estabilitzi la guerra comercial. Si bé no han tingut cap cancel·lació, lamenta que els anuncis aranzelaris estiguin frenant l’entrada de noves reserves, “quan les exportacions no tenen res a veure amb el turisme d’oci, i els Estats Units continuen sent un destí completament segur”. L’empresari recorda que els europeus poden entrar al país igual que fa uns mesos, “només amb un visat tramitat en línia”, i assegura que els turistes no haurien de trobar cap problema a l’hostaleria o el transport. “La gent pot continuar viatjant tranquil·la”.
El tinent d’alcaldia de l’àrea econòmica de l’Ajuntament de Barcelona Jordi Valls reforça la pèrdua de l’interès dels turistes per anar als EUA des que governa Trump. En una publicació al seu perfil de Linkedin, Valls destaca que els EUA reben 66,5 milions de turistes i aquest mes de març ja s’ha notat una caiguda del 17% del nombre de visitants europeus respecte al mateix període de l’any passat. I escriu que el gegant hoteler francès Accor adverteix que les reserves per a l’estiu han baixat un 25%.