Sobretot després dels Jocs Olímpics, Barcelona es va posar en el mapa mundial del turisme. Pel seu clima mediterrani, però també per la seva arquitectura i cultura. I avui, la gestió del turisme és una gran pedra a la sabata de la capital del país: massificació, gentrificació als barris i un debat social i polític intens sobre quin model turístic ha de tenir la ciutat per fer-hi compatible la vida quotidiana. Però molt abans dels JJOO, aquí ja es promovia l’arribada de “forasters”. L’any 1908 es va fundar l’entitat Societat d’Atracció de Forasters, amb el repte de promocionar el turisme a Barcelona i al conjunt de Catalunya i també les Balears. Posava a l’abast dels visitants que venien de fora informació relativa a l’oferta turística i cultural barcelonina. Amb l’impuls del turisme, els seus promotors volien contribuir a modernitzar i a enriquir culturalment i econòmica la ciutat i el país.
La primera oficina de turisme: 1909
El primer president va ser-ne l’alcalde de Barcelona Domènec Sanllehy. Formaven part de la junta de la Societat altres representants polítics i membres de l’Ajuntament, el més destacat dels quals era Manuel Ribé Labarta, cap de Cerimonial i de la Guàrdia Urbana i promotor principal de la iniciativa. També hi figuraven altres personalitats del sector industrial, comercial, artístic, científic, de l’hostaleria i de la restauració. Era una entitat semiprivada, però amb el suport institucional i econòmic de l’Ajuntament i de la Diputació de Barcelona. I tot just un any després, el 1909, es va crear la primera oficina d’informació turística de la ciutat: al bell mig de la Rambla, a l’actual número 37 (aleshores era la rambla del Centre, 30).

Una revista de turisme, mapes i guies
Però a més, la Societat va publicar la revista mensual Barcelona Atracción entre el 1910 i el 1936, que seria una referència informativa i òrgan de difusió de l’entitat. A més, editava mapes i treballs monogràfics amb il·lustracions seleccionades de monuments i edificis barcelonins i d’altres poblacions catalanes. Hi van col·laborar autors com A. Duran i Sanpere, M. Faura i Sana, J. Botet i Sisó, J. Roca i Roca, entre d’altres. També editava guies turístiques de Barcelona denominades “Select Guide” i opuscles sobre Barcelona editats en català, castellà, francès i anglès. A més, també va fer una experiència breu amb la revista gratuïta Touring review Barcelona: revista ilustrada de informaciones a los turistas, que es va editar entre el 1910 i el 1911.
Anuncis d’empreses turístiques
Es dedicava una part important de cada número a la publicació d’anuncis d’hotels, restaurants, agències de duanes, grans magatzems, tallers, etcètera, a més d’altres informacions útils per als viatgers que visitaven la ciutat. Entre aquestes hi havia els horaris de trens, tarifes del servei de cotxes, cartellera del cinema i altres ofertes culturals com ara la programació dels teatres, del Liceu o del Palau de la Música.
La Guerra Civil escapça el projecte
Després de la guerra, l’any 1939 la Societat Atracció de Forasters de Barcelona va desaparèixer, però no la capçalera Barcelona atracción. A partir l’any 1945 la Junta Provincial de Turisme la va recuperar en una nova versió de la revista, que es va publicar fins al 1954. El primer exemplar publicat durant aquesta segona època reprenia la numeració d’abans de la Guerra Civil, com si la revista d’agost de 1936 —publicada ja després del cop d’estat militar— no hagués existit mai. Però aquest exemplar es conserva a l’Hemeroteca de l’Arxiu Històric de la Ciutat.