El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha assegurat que l’eliminació de dues terminals de creuers pactada amb l’Ajuntament no es notarà de manera “immediata”. En una entrevista a TV3, Carbonell ha explicat que el nombre de creueristes que passen per la ciutat no es començarà a reduir fins al 2027. “A finals del pròxim any començarà l’enderroc de la primera estació marítima i el procés s’allargarà fins al 2030 amb una inversió de prop de 200 milions d’euros”, ha avançat el president de l’autoritat portuària, que també ha posat en dubte que, fins i tot en el supòsit que s’eliminessin tots els creuers, la mesura tingués “gaire” impacte en els barris més saturats, ja que els creueristes només suposen el 5% de tots els turistes que arriben cada any a Barcelona.
De fet, i mentre no s’executa l’acord amb el consistori per reduir de set a cinc el nombre de terminals de creuers, el Port de Barcelona avança cap a un any de rècord en el qual es podrien fregar els quatre milions de moviments de creueristes. L’enclavament barceloní ha tancat el tercer trimestre amb un augment del 7% acumulat respecte dels nous primers mesos del 2024. “Tot plegat gràcies a les bones xifres d’abril i maig, i el benefici de la connectivitat de l’Aeroport de Barcelona amb els Estats Units”, ha detallat Carbonell, que ha recordat que els creuers també tenen “externalitats positives” per la ciutat. “Barcelona està connectada amb vols a 8 o 9 ciutats nord-americanes diàriament gràcies als creuers”, ha explicat.

Carbonell ha recordat que el Port de Barcelona s’ha convertit en la primera escala de la gran majoria de les navilieres que fan creuers a l’Adriàtic, Mediterrani Occidental o el Bàltic. La capital catalana és líder indiscutible a Europa en turisme de creuers i a escala mundial només la superen els ports del Carib: Everglades (EUA), Cozumel (Mèxic), Nassau (Bahames), el Cañaveral o Miami (EUA). El 2024 va superar els 3,6 milions de moviments. Segons un estudi de la UB encarregat pel mateix port per l’Associció Internacional de Línies de Creuers (CLIA), l’any passat els creuers va generar un impacte econòmic de 1.236 milions d’euros a Catalunya, una mitjana de 3,4 milions diaris.

