ERC i el govern de Jaume Collboni han acordat reduir en mig milió el nombre de turistes -visites de pagament- que puguin entrar al Park Güell fins a finals de mandat, a mitjans del 2027. La proposta l’ha donat a conèixer aquest dilluns a la tarda la presidenta del grup municipal republicà, Elisenda Alamany. ERC presentarà aquest dimecres una proposició a la comissió d’Economia i Hisenda.

Actualment, visiten el Park Güell pagant uns 4,5 milions de persones. Un cop s’hagi implementat la mesura, al cap dels dos anys, s’arribarà a una reducció diària de 1.365, un 11% menys, de les 12.330 que hi accedeixen ara cada dia de mitjana. Segons ERC, el descens s’aplicarà a través d’una limitació d’aforament que variarà en funció dels dies i les hores i es doblarà el segon any, amb l’objectiu d’arribar a 130 turistes menys cada hora de mitjana, ha destacat Alamany.
Control i governança del turisme
“Volem que la ciutadania pugui recuperar el parc. Són xifres que suposen un gran alleugeriment pel veïnat del barri. Vaig donar la meva paraula als veïns i veïnes que ho aconseguiríem. Calia insistir en el control i la governança del turisme a través de fets. Quan acabi el mandat haurem passat de 4,5 milions de turistes a quatre”, ha assegurat la presidenta d’ERC al consistori. Alamany ha insistit que el Park Güell cal que torni a ser el parc dels barcelonins i que és necessari buscar un “equilibri”.

“Un parc privat”, denuncia l’ABDT
Ja fa temps que veïns, entitats dels barris dels voltants dels barris del Park Güell i col·lectius contraris al turisme massiu, com el Consell Veïnal del Turó de la Rovira o l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic de Barcelona (ABDT), critiquen la massificació del Park Güell. En una protesta a les portes del Park Güell el 25 de setembre passat, Daniel Pardo, membre de l’ABDT, va denunciar que el monument d’Antoni Gaudí “és un parc privat”. “Que no puguis entrar en un parc públic de Barcelona de manera lliure i hagis d’ensenyar un carnet vol dir que hi ha alguna cosa que no funciona”. L’ABDT creu que encara que es reduís l’aforament a la meitat no serviria de res perquè “el que cal és reduir la pressió turística sobre la ciutat, des del Park Güell a la Boqueria, i mutar un sistema econòmic de Barcelona clarament segrestat pel sector turístic”.
Després de moltes reclamacions veïnals, a finals de juliol passat, l’executiu socialista va cedir i va acceptar traslladar la parada de taxis més important a l’aparcament d’autobusos que Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) gestiona a la carretera del Carmel i que ha de funcionar a ple rendiment aquesta tardor, va explicar el consistori a l’estiu. Els residents també demanen que s’elimini la parada del bus turístic de la plaça de Sanllehy, però l’Ajuntament defensa que aquesta permet evitar que les línies regulars de bus de TMB s’omplin de turistes. Precisament, l’ús massiu de les línies regulars per part dels turistes és un altre de les queixes recurrents del veïnat des de fa anys.

El 2025, l’entrada s’ha apujat fins als 18 euros
El 2025, el preu per entrar al Park Güell es va incrementar dels 10 als 18 euros. L’augment va ser una exigència de Barcelona en Comú per aprovar les ordenances fiscals per aquest any. Les ordenances fiscals per al 2026 van rebre la llum verda inicial la setmana passada, amb els vots favorables del PSC, els Comuns i ERC. El govern no va concretar cap canvi en el cost de les entrades del Park Güell.