L’alcalde Jaume Collboni i la presidenta de BComú, Janet Sanz, s’han embarrancat aquest divendres en una discussió pel “decreixement turístic”. Tots dos s’han acusat mútuament de no fer res per reduir el volum de turistes i Collboni, de fet, ha descartat crear un pla per a aquest decreixement, al·legant que generaria problemes d’atur a la ciutat. “No és el nostre model”, ha respost l’alcalde a la petició dels Comuns. “Pensem que hem de créixer econòmicament”, ha insistit.
Collboni ha aprofitat la resposta per acusar els Comuns de no fer, quan governaven, un pla com el que ara reclamen. “Vostès van estar vuit anys i no van fer un pla de decreixement”, ha apuntat. Resposta immediata. “I tant que el vam fer”, ha etzibat Sanz, recordant que l’executiu de Colau va impulsar el PEUAT, que regula els habitatges turístics i els hotels del centre, i va tancar “més de 7.000 pisos turístics”. De nou l’alcalde. “Miri, si vostès van fer un pal de decreixement turístic, no se’n van sortir en absolut eh, perquè no hem deixat de créixer en nombre de turistes”.

Distància després d’aprovar les ordenances
Minuts abans, tots dos han segellat l’acord per aprovar les ordenances fiscals de 2025, que tiren endavant pel compromís de reduir de set a cinc les terminals de creuers i un cop constatat, per escrit, que el govern de Collboni renuncia a crear-ne cap altre per a naus més petites.
Collboni ha posat el pacte, encara calent, com a exemple que és possible caminar cap a un “model de qualitat”. “Estem arribant a acords amb el sector privar de com fer aquest creixement econòmic que no necessàriament ha de suposar un creixement del nombre de turistes”, ha incidit el socialista. “Per això hem pres la decisió de reduir dues terminals del port fruit d’un conveni que vostès van signar el 2018, quan governaven en solitari, amb el Port. La decisió que hem pres és anar enrere amb una decisió que van prendre vostès”, ha collat.
Prèviament, Sanz havia titllat la proposta de Collboni d’“incompatible amb la vida” i havia demanat un pla d’acció “clar i contundent” que posi “límits de càrrega en llits i en infraestructures”.