El Ple de Barcelona ha aprovat l’enèsim tràmit que ha de servir per apujar la taxa turística a 4 euros per habitant i dia. Junts, ERC i BComú no s’han fet enrere i han votat la proposta de govern, que ja es va validar de forma provisional en la darrera comissió d’economia. La iniciativa queda ara en mans de la ciutadania, que pot presentar al·legacions, i tornarà al Ple perquè els grups aprovin el text definitiu. Segons el govern, la nova taxa podria ser una realitat a l’octubre. El tinent encarregat de l’àrea econòmica, Jordi Valls, ha remarcat que la previsió de l’Ajuntament és recaptar entre 10 i 20 milions d’euros més amb el nou import, en funció “del moment en què entri en vigència”.
El regidor d’ERC Jordi Castellana, que en el darrer ple ja va defensar una proposició per iniciar els tràmits de la pujada, ha afegit que la nova taxa permetrà recaptar més de cent milions d’euros en un any i que tot plegat suposa una injecció de 400 milions per a aquest mandat. “És una responsabilitat”, avisava el republicà al govern municipal. Els grups que n’han votat a favor han recordat que la taxa “no és un impost que paga la ciutadania” sinó que s’aplica al turista que visita la ciutat, i que ajudarà al govern municipal a “mantenir la qualitat dels serveis”. El tinent Valls posa d’exemple la neteja, l’enllumenat o el transport públic, que pateixen els efectes del turisme.

Petició al futur president de la Generalitat
La resta del debat no ha sorprès ningú al Saló Carles Pi i Sunyer. PP i Vox n’han votat en contra; els populars argumentant que “la ciutat ja pot gestionar bé el turisme” amb els recursos que té i qüestionant una política que segueix el rastre, diuen, de “les tesis d’Ada Colau”. D’altra banda, el partit ultra ha criticat la nova pujada perquè respon a un afany “recaptatori” de la taxa.
Els partidaris d’apujar la taxa, en canvi, en volen més. Sobretot PSC, BComú i ERC, partidaris d’apujar la taxa per sobre d’aquests quatre euros, el màxim que pot aplicar ara l’Ajuntament. “Demanarem al nou Govern de la Generalitat que elimini aquest topall legal que pot aplicar Barcelona. Ho hem dit i l’alcalde ho ha ratificat en diferents entrevistes”, ha dit Jordi Valls aquest matí al Ple.
D’altra banda, Barcelona en Comú continua demanant al govern municipal que demani a l’altra banda de Sant Jaume el poder absolut de la taxa. La taxa turística de l’Ajuntament se suma a l’impost base que la Generalitat aplica a les estades en hotels i als creuers. En aquest sentit, els d’Ada Colau consideren que Barcelona hauria de poder gestionar tots els diners que venen dels impostos turístics. L’altre grup que ha aprovat el punt amb matisos, Junts, ha demanat acompanyar la taxa amb “polítiques de promoció de la ciutat”.