L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Hisenda, ha iniciat un pla de regularització fiscal per perseguir les empreses que gestionen pisos turístics per regularitzar l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE) en el sector. La campanya d’inspecció fiscal, feta en col·laboració amb l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) revisarà els comptes de 463 empreses propietàries o que gestionen gairebé 2.300 pisos turístics i 280 apartaments. L’objectiu és verificar que estiguin donades d’alta a l’IAE i que paguin tots els impostos que els corresponen per aquest epígraf. L’únic requisit per entrar a la llista de sospitosos és facturar més d’1 milió d’euros anuals.
De moment, la primera fase del pla —que s’allargarà fins al 2028, quan teòricament Barcelona extingirà les llicències de pisos turístics— s’han analitzat les dades de 99 empreses que controlen 1.300 pisos i tres empreses més que exploten 105 apartaments turístics. Segons les dades publicades per l’Ajuntament, els 20 primers expedients tancats han permès regularitzar i recaptar 287.000 euros a través de 47 liquidacions. A més, el padró anual de l’IAE s’ha incrementat en gairebé 80.000 euros.

L’actual fase d’inspeccions s’allargarà fins al 2026 i permetrà completar el centenar d’inspeccions que estan en marxa, mentre que entre el 2026 i el 2028 es faran les 360 restants. Serà la inspecció “més contundent”, ja que, segons el consistori, “s’inspeccionaran la resta d’entitats que realitzen l’activitat d’habitatges d’ús turístic i l’activitat d’apartaments turístics, però que no consten com a declarants de cap activitat econòmica a l’AEAT en l’exercici 2023 o bé cap relacionada amb l’hostalatge”
Intercanvi d’informació amb la Hisenda catalana
El pla de regularització fiscal ha sigut possible per l’intercanvi d’informació amb l’ATC sobre pisos turístics, hotels, apartaments i albergs que paguen l’impost autonòmic d’estada —l’anomenada taxa turística— i s’han creuat les dades amb les empreses censades en epígrafs de l’IAE relacionades amb el lloguer turístic. “Els objectius de la regularització impliquen verificar la solvència, el compliment de les obligacions fiscals i l’ajust a la legalitat tributària de les empreses que gestionen i lloguen habitatges d’ús turístic”, explica el consistori. “La inspecció també permet detectar si s’han fet obres sense abonar l’impost sobre construccions instal·lacions i obres”.
El tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, ha defensat que és una “obligació de l’administració pública vetllar perquè la gent pagui els impostos que els hi toca” i ha justificat posar el focus sobre els allotjaments turístics “pel volum de negoci” que genera. D’altra banda, Valls ha aplaudit que des del passat 1 de juliol sigui obligatori per llei que els allotjaments turístics que s’ofereixen a Internet disposin de número de registre oficial. “Ajudarà per determinar que és un habitatge legal o no”, ha remarcat. El regidor s’ha ofert a col·laborar amb el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i facilitar informació “per si pot funcionar millor”.