Els Mossos d’Esquadra han detingut nou persones després d’una “baralla tumultuària” a la Plaça de la Gardunya, al Raval. Segons ha avançat El Caso, l’enfrontament es va produir la nit del passat dissabte. Entitats socials del barri, com el Sindicat de l’Habitatge del Raval o el Punt de Suport Mutu Laboral de Ciutat Vella han denunciat que l’incident hauria estat causat per un “grup organitzat” que hauria intentat assaltar la Tancada Migrant. Dues de les persones detingudes pels cossos policials, de fet, serien persones que viuen al mateix espai ocupat. Segons la versió policial, si bé diversos dels arrestat presenten cops i altres lesions, cap d’elles és greu.
Més enllà de la identificació de l’atac cap a la Tancada Migrant, les entitats socials han denunciat la intervenció policial en la baralla. Segons el Sindicat i el Punt de Suport, els agents van practicar “detencions indiscriminades” i amb “un biaix racista”. “Es van fer sense cap mediació ni alternativa d’intervenció”, critica un portaveu del Punt de Suport Mutu. Els agents, segons el mateix testimoni, “no només van detenir les persones que hi havia fora, sinó que van entrar a l’interior de la Tancada”. Així, des dels moviments socials es denuncia una “campanya de criminalització” contra l’espai ocupat, que consideren “imprescindible per garantir la subsistència” de persones sense alternatives residencials i moltes vegades en una situació laboral extremadament precària.
Llarg xoc amb la Tancada
La tensió a la zona està present d’ençà del 2018, quan es va ocupar per primer cop l’espai de la Tancada. Ja a finals d’aquest mateix novembre, el Sindicat d’Habitatge va denunciar la intenció del consistori de desallotjar “de forma il·legal” el recinte; si bé es va aconseguir aturar el desnonament. Des de l’administració local van assegurar que, en aquest cas, es “vetlla per les màximes garanties legals i alhora oferint recursos d’atenció social a les persones en situació de vulnerabilitat”, tot explicant que el personal municipal -entre ells la Guàrdia Urbana- s’havia presentat a la Tancada per “constatar l’ocupació”.