Incident greu en un tren d’alta velocitat de la línia Barcelona-Madrid. Un jove de 24 anys, amb 13 antecedents, va activar el fre d’emergència per aturar el comboi i baixar per fer-hi grafits. Els fets van tenir lloc el 8 de gener cap a les 07.00 un cop el tren va sortir de l’estació de Tarragona en direcció a la capital catalana, han explicat fonts dels Mossos d’Esquadra al TOT Barcelona.
Atura un tren que va de Madrid a Barcelona amb el fre d’emergència en un túnel de Tarragona. Baixa per fer pintades al vagó amb un esprai i torna a pujar-hi, fet que genera retards
— Mossos (@mossos) January 8, 2025
Dos agents fora de servei i seguretat privada el retenen a l’estació de Sants. El detenim pic.twitter.com/K7y31ZNDGT
El jove va arribar a fer pintades en el tren d’Iryo, un dels operadors ferroviaris que cobreix la línia d’alta velocitat entre les dues ciutats. Un cop fets els grafits, l’home va tornar a pujar al tren per continuar el viatge fins a Barcelona. L’aturada va generar retards en la línia.
Dos agents que estaven fora de servei el van identificar
Dos agents de la Policia Nacional que viatjaven en el tren i que estaven fora de servei van identificar el grafiter i el van retenir, juntament amb el personal de seguretat privada. A l’estació de Sants de Barcelona, aquesta persona va ser detinguda pels Mossos d’Esquadra.
El jove acumula 13 antecedents, entre els quals també n’hi ha per robatoris, segons la policia catalana. En aquest cas, la detenció ha estat per un delicte de danys.
Despeses milionàries per als operadors ferroviaris
Els costos de neteja i reparació dels danys que els grafiters causen als operadors ferroviaris són milionaris. Segons Rodalies Catalunya, el 2022, la despesa va ser d’uns 9,5 milions, mentre que un any després, el 2023, es va incrementar fins als 11,6 milions.

El gener de l’any passat, una setantena de grafiters van provocar retards i endarreriments en les línies 2 i 4 del metro de Barcelona quan, de matinada, van irrompre a la xarxa per fer pintades de manera coordinada en estacions com la de Jaume I (L4) i passeig de Gràcia (L4, L2 i L3).
Dos mesos després, el març del 2024, agents dels Mossos, la Policia Nacional i la Guàrdia Urbana van muntar un macroperatiu en el qual van detenir 21 grafiters als quals van acusar de més de 200 delictes per valor d’un milió d’euros. Els atacs van tenir lloc a vehicles i infraestructures de tren i metro de RENFE, Metro Barcelona, TMB, Metro BILBAO i Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.