Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una vintena d’escoles s’uneixen per reclamar més professorat a Nou Barris
  • CA

Les famílies de vint-i-un centres educatius de Nou Barris s’han unit per denunciar els pocs recursos que tenen les seves escoles per fer front a l'”augment exponencial d’alumnat amb necessitats especials”. Més concretament, les famílies alerten dels pocs docents de què disposen per fer front a aquesta situació i demanant solucions a favor d’una escola “més inclusiva”. Algunes d’aquestes associacions, que representen unes 7.000 famílies, ja van enviar un primer escrit al mes de març a la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona, Mercè Massa, però no van obtenir resposta. En un segon escrit, enviat el passat 31 de maig, les famílies insisteixen a demanar un augment de professionals amb “urgència”. Totes elles avisen que iniciaran diferents activitats per alçar la veu.

En la carta que han enviat al Consorci, les AFA sol·liciten una reunió per abordar “l’especificitat de Nou Barris, amb uns indicadors socioeconòmics plens de vulnerabilitats, iniquitats i dificultats”. Tal com expliquen les mateixes famílies, el curs vinent les places per al col·lectiu d’alumnes de nou ingrés amb Necessitats Educatives Especials (NEE) són d’entre 38% i 55% en funció del barri. Les famílies insisteixen que la mitjana a la ciutat es troba per sota del 20% i que hi ha barris on l’oferta no arriba al 15%. Les AFA dels centres associats remarquen que aquestes dades mostren que “les necessitats educatives augmenten, però el nombre de professionals a l’escola no”.

Demanen criteris “qualitatius” per assignar el professorat

Una de les AFA que s’han posat en contacte amb el Consorci és la de l’escola Víctor Català. En el seu cas, apunten que els infants amb necessitats especials representa gairebé la meitat (45%) de les places que s’ofereixen a Educació infantil. En aquest sentit, l’associació de famílies del centre recorda que el Víctor Català ja escolaritza un 10% d’alumnes per sobre del que marca la ràtio que estableix el mateix Consorci. També a tall d’exemple, les famílies detallen que aquest curs la mitjana ha estat de 55 alumnes per nivell, la qual cosa duplica la ràtio màxima d’alumnes, fixada en 25.

Des d’aquesta escola també critiquen que el Consorci utilitzi criteris quantitatius a l’hora d’assignar professionals i, en canvi, ignori, a parer seu, qüestions “pedagògiques, psicològiques o didàctiques”. “El claustre té els recursos assignats segons uns criteris quantitatius, però l’escola inclusiva va més enllà”, insisteixen també des del Consell Escolar del centre.

Les 21 escoles signants

Les associacions de famílies d’alumnes (AFA) dels 21 centres són: Escola Àgora, l’Institut Escola Antaviana, l’Institut Barcelona-Congrés; Escola Calderón de la Barca; Institut Escola Ciutat Comtal; Institut Escola El Molí, Escola El Turó, Escola Elisenda de Montcada; Institut Flors i Calcat; Escola Marinada, Escola Mercè Rodoreda; Escola Palma de Mallorca; CEE Sant Joan de la Creu; Escola Santiago Rusiñol; Escola Splai; Escola Tibidabo; Escola Timbaler del Bruc; Escola Tomás Moro; EBM Trinitat Nova; Institut Escola Trinitat Nova, i Escola Víctor Català.  

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa