Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Victòria del veí de Sants que va denunciar catalanofòbia dels veïns

L’Oriol, el veí de Sants-Badal que viu de lloguer a l’avinguda de Madrid, 172; ha vist com la denúncia que va fer pública d’un episodi de catalanofòbia a la seva comunitat de veïns ha tingut efectes positius. “Es veu que tinc veïns al·lèrgics al català…”, va lamentar el veí quan va compartir a través del seu compte d’X, abans Twitter, la imatge d’una notificació en castellà de l’administrador de la comunitat, i en va destacar que algú havia “arrencat la part on demanava educadament un comunicat bilingüe”. A més, en declaracions al TOT Barcelona va remarcar que havia notat que “gairebé tots els comunicats que es feien de l’administració eren en castellà”, però que el detonant de la denúncia va ser que “algú m’arrenqués la meva petició de demanar que els comunicats es fessin també en català”.

Una setmana després de la denúncia, l’Oriol ha compartit al seu compte de X una altra notificació de l’administrador de finques, però aquest cop l’avís sobre l’ús de l’ascensor estava tant en català com en castellà. De fet, la petició que educadament va fer el veí de Sants fa set dies és que es fessin les notificacions “també en català”. L’Oriol explica a aquest diari que aquest canvi per part de l’administrador s’ha fet motu proprio perquè ell, a través de la propietària, encara no havia fet “cap requeriment” a l’administrador de finques que gestiona la comunitat. “Reclamar els teus drets és obligatori. Agrair la rectificació, també! Sembla que queixar-se pot tenir efecte!”, ha subratllat el veí de Sants-Badal en la imatge que ha compartit a la xarxa social.

L’Oriol va explicar que la majoria de veïns del bloc de 9 pisos, i 4 números per pis, “són de tota la vida” i que “li va estranyar” l’actitud “agressiva” de la persona que li va arrencar el missatge, i ho va atribuir a algun veí que “hi ha gent que no li agrada que es llegeixi o s’escrigui en català”. “Suposo que tinc un veí que no li agrada gaire el català”, va lamentar fa set dies, i va subratllar que el primer missatge que va escriure no contenia cap insult “ni cap expressió agressiva”.

Què cal fer si les comunicacions de l’administrador no estan en català?

Així, l’Oriol no ha hagut de fer cap petició i, de moment, l’administrador ja ha inclòs la llengua catalana en les seves comunicacions. Tanmateix, el coordinador d’Empresa i Consum de Plataforma per la Llengua, Xavier Dengra, va deixar clar en conversa amb el TOT que els propietaris que es trobin en una situació com aquesta poden presentar una instància al servei deontològic del Col·legi d’Administradors de Finques contra Xacar perquè l’administrador “incompleix el Codi Civil”. Dengra va detallar que “el Codi Civil, com la llei Catalana de Consum, diu que com a mínim les informacions també han de ser en català” i va remarcar que “això també val per a les comunitats de veïns”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: T@M a juny 15, 2025 | 10:54
    T@M juny 15, 2025 | 10:54
    Estar tot escrit en català hauria de ser per llei.

Respon a T@M Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa