El govern municipal de l’alcalde Jaume Collboni està a l’espera de conèixer els resultats d’un estudi que està avaluant el carril bici de la Via Augusta i estudia la possibilitat de crear carrils alternatius. El nou carril, que va entrar en ple funcionament el passat agost, és resultat dels pressupostos participatius del 2021 i és un dels darrers projectes estrella del govern d’Ada Colau en matèria de mobilitat. Molts veïns van votar a favor de la creació de la infraestructura, però al mateix temps, ha generat rebuig per part de conductors que pateixen els embussos que genera en entrar o sortir de Barcelona pels Túnels de Vallvidrera o la ronda de Dalt.
Des de l’Associació Veïnal de Sarrià defensen la continuïtat d’aquest carril bici. Tal com explica al TOT Barcelona Jordi Bosch, de la junta de l’entitat veïnal, la infraestructura connecta cinc dels sis barris del districte de Sarrià-Sant Gervasi: Sarrià, les Tres Torres, Sant Gervasi-la Bonanova, Sant Gervasi-Galvany i el Putxet i el Farró. “Sense aquest carril no estem connectats amb bici amb la resta del districte i de la ciutat”, diu i, tot seguit, critica la postura del PSC respecte al tema. En aquest sentit, afirma que els socialistes ja governaven a Sarrià-Sant Gervasi quan el carril bici va ser la proposta guanyadora dels pressupostos participatius. “Llavors no va vetar el projecte. Això vol dir que els hi semblava bé, però ara no, ara s’ho rumien”, denuncia. “No ens sembla bé. Què ha canviat des de llavors?”, es pregunta Bosch.
Per part seva, la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay, va justificar l’estudi d’avaluació de la infraestructura a l’Audiència Pública del passat 26 de setembre. “Hem d’afrontar la transició ecològica de forma serena, raonada, sense perdre el sentit comú i prenent decisions”, va assenyalar i, alhora, va insistir que els vehicles de motor no són els enemics de ningú. “Es tracta de protegir als usuaris de la bici, a les famílies i als vehicles, no veure’ls com enemics”, va dir. “No se suprimirà cap carril. Si l’estudi ho recomana, es podrà oferir un traçat alternatiu” per “vies més saludables”.
Però l’Associació Veïnal de Sarrià no només vol la continuïtat d’aquest carril, també que es perllongui i arribi fins a la plaça Borràs. Tanmateix, Bosch demana que es construeixin nous carrils bici per millorar la comunicació en bici entre Sarrià-Sant Gervasi i altres districtes de la ciutat, com un que connecti el nucli antic de Sarrià amb el carrer de Numància, la qual cosa permetria als veïns arribar amb bici fins a Sants-Montjuïc.
Adeu a la pacificació del carrer de Pelai
El passat agost, el govern de Collboni ja va revertir un altre projecte urbanístic del govern de Colau. Concretament, va eliminar el carril pacificat del carrer de Pelai i va crear 64 places d’aparcament de motocicletes, 72 places d’aparcament de bicicletes i 20 places DUM per a la càrrega i la descàrrega. Els contenidors de neteja també es van incorporar al mateix cordó de serveis. El consistori va justificar la mesura al·legant la manca d’aparcaments a la ciutat. “És una manera de donar resposta a les demandes de més places d’estacionament per a bicicletes i motocicletes al centre de la ciutat i, alhora, incrementar els espais per efectuar la càrrega i la descàrrega en un dels carrers més comercials de Barcelona”, va informar l’Ajuntament.