Els veïns de la Pedrera se senten abandonats davant l’increment d’autocars turístics

Els portaveus veïnals asseguren que en l'últim any s'ha doblat el nombre d'autobusos que fan llargues aturades, sovint amb el motor encès

El temps passa i els veïns del carrer Provença no noten cap canvi. I si el noten, és a pitjor. Fa un any aquest diari va publicar la reivindicació del veïnat que envolta la Pedrera. Protestaven perquè els havien col·locat un carril d’aturada ràpida d’autocars turístics que, a la pràctica, d’aturada ràpida no tenia res. Això comportava soroll, contaminació i bloqueig al trànsit constant en un carrer de 20 metres d’ample. L’Ajuntament va assegurar que hi estaven a sobre i que s’estava treballant en un pla de ciutat que ho abordaria. Un any després, però, els veïns segueixen sense cap novetat a sobre de la taula i el problema s’ha agreujat. “Ens sentim abandonats. Durant el dia, ja mai podem obrir la finestra, se t’omple el pis d’olor a gasoil”, insisteix un dels portaveus veïnals, Xavier Fontaner. 

També el president de l’Associació de Veïns i Veïnes de la Dreta de l’Eixample, Jaume Artigues, considera que “el problema és que s’ha incrementat la presència d’autocars turístics”. Els veïns ho tenen comptabilitzat. “Abans teníem 70 o 80 autocars diaris. Ara això s’ha doblat”, assegura Fontaner. Respecte a les relacions amb l’Ajuntament, el representants veïnals apunten que tampoc no han sabut res els darrers mesos. L’última trobada va ser a finals d’abril. Des de llavors, han demanat reunions, però encara no els les han concedit.

Fonts municipals, davant les queixes dels veïns acumulades durant els últims anys, es limiten a insistir en què aquest tema “preocupa al govern” i apunten que és “complex”. A més, asseguren que en aquest període d’un any “s’ha seguit treballant en la reordenació d’autocars discrecionals”. Les mateixes fonts emplacen el futur del pla a unes mesures que s’explicaran quan estiguin més “avançades”. 

Un problema afegit

En els últims mesos hi ha hagut un canvi, almenys, al voltant de la Pedrera. Però no ha estat en pro dels veïns. Una part del carril del costat muntanya, el que ocupen preferentment els autocars que arriben plens de turistes, es va transformar en espai d’aparcament de motos. Aquesta mesura, ubicada únicament en el tram del carrer Provença que toca a la paret de la Pedrera, a la pràctica ha empitjorat la situació, ja que ha reduït els metres d’aparcament als conductors d’autocars turístics. Abans, tot i que no estava permès, els autocars aprofitaven aquell espai com a punt d’aturada. Es pot apreciar a la imatge principal d’aquest article, feta l’any passat. 

Aixó ha provocat que “cada vegada hi hagi més busos aparcats en doble fila”. I l’efecte dominó s’estén. El bloqueig d’un dels dos carrils afecta, en última instància, els que es mouen en bicicleta. “Els turismes i les furgonetes acaben passant pel carril bici com si fos el més normal del món“, detalla Fontaner. 

El nou aparcament de motos del carrer Provença en el tram de la façana de la Pedrera / D.C.

El nou aparcament de motos del carrer Provença en el tram de la façana de la Pedrera / D.C.

El president de l’associació veïnal de la Dreta de l’Eixample indica que el mandat passat ja es va fer tota la tasca de denúncia possible. Es van enviar nombrosos casos que documentaven com els conductors se saltaven la restricció màxima de 10 minuts d’aturada, aixó com la denúncia de les ocupacions de més d’un carril i el fet de mantenir el motor engegat per tenir aire acondicionat o calefacció, segons l’estació de l’any. Aquest mandat, en canvi, Artigues creu que hauria de ser “el de resodre-ho”. De moment, però, l’única certesa és que, de tant en tant, la Guàrdia Urbana fa cas als requeriments dels veïns, s’hi presenta i sanciona els xofers.

Per les converses amb representants municipals, el president de l’associació de veïns i veïnes del barri apunta que “sembla que s’està estudiant la possibilitat que els autocars desencotxin a un altre lloc. I un dels punts que té més possibilitats és el passeig de Gràcia, que té 60 metres d’ample, mentre que el carrer Provença només en té 20 en aquest tram”. 

Bones paraules eternitzades

El consens sembla que és total. Els veïns reclamen un canvi. Diversos conductors dels autobusos privats reconeixien, en l’anterior reportatge del TOT Barcelona, que la indignació veïnal en aquell punt és comprensible, però que ells tampoc no tenien gaires més opcions a la ciutat. L’Ajuntament està d’acord en què el col·lapse en aquell tram del carrer Provença no es pot eternitzar. De fet Barcelona en Comú va establir al programa electoral dels darrers comicis que volia “mitigar l’impacte social i ambiental de formes exclusives de mobilitat turística” com els “autocars discrecionals”. L’única excepció en aquesta línia és el PSC, que no té cap referència explícita en aquesta matèria al seu programa

Així, tornen a la casella de sortida. L’any passat, Xavier Fontaner ja celebrava la voluntat del govern, però demanava que no es quedés en “bones paraules”. Ara, comença a plantejar-se altres opcions més dràstiques, amb una mitja ironia, davant la manca de cap data concreta: “Al final, aconseguiran que marxem. Noi, tu no tindràs una casa a la Costa Brava, oi? Si la tens, te la canvio ara mateix”. 

Més informació

Nou comentari