El vandalisme ferroviari va afectar més de 350 metros de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) l’any passat. Són dades que ha donat a conèixer aquest dilluns la primera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Laia Bonet, i el conseller de l’empresa metropolitana de transport, Xavier Flores. La majoria d’aquest vandalisme són pintades per part de grafiters. Les despeses en neteja són de prop de sis milions d’euros des del 2020.

No obstant això, TMB ha fet un balanç positiu. Des del 2021, quan es va engegar el pla antigrafits, la superfície pintada en les instal·lacions del metro s’ha reduït en un 80%. De 50.000 m² fa cinc anys s’ha passat aquest 2025 a menys de 10.000 m². El nombre total de combois vandalitzats des del 2020 ha caigut de 737 trens a 358 el 2024. I al llarg del 2025, la xifra ha baixat fins als 220 trens, 517 menys en cinc anys.
Costos a la baixa
Els sis milions d’euros gastats en neteja han anat a la baixa amb els anys. Dels prop dels 2,2 milions del 2020, es va passar el 2024 a poc més de 730.000 euros. Fins al 31 d’octubre del 2025, els costos en neteges de grafits han estat uns 418.000 euros. Cada pintada sol tenir una despesa de 2.000 euros.

Sis hores d’aturades del servei
Les pintades que fan els grafiters comporten aturades del servei. En còmputs globals, les aturades van sumar l’any passat sis hores, mentre que el 2025 les interrupcions han baixat fins a les tres hores i 20 minuts. A més, els trens que són pintats no circulen i es retiren del servei fins que es netegen, explica TMB. Les línies més afectades per vandalisme són l’L1 (amb el 20% de les validacions) i l’L4.
En col·laboració amb els Mossos d’Esquadra
Els bons resultats del pla antigrafits de TMB, desplegat en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, ha estat possible per la instal·lació de noves càmeres de videovigilància, l’augment del nombre de vigilants i la col·locació de panells als laterals dels trens estacionats que impedeixen que es vandalitzin. A més, els dispositius policials i les detencions han ajudat a reduir aquestes accions. Precisament, la setmana passada agents de la policia catalana i de la Policia Nacional van detenir 20 persones relacionades amb 130 delictes a instal·lacions de TMB, Ferrocarrils de la Generalitat i Renfe. El perjudici econòmic s’estima en uns 550.000 euros.

822 atacs vandàlics als trens de Rodalies
Una altra empresa que ha fet balanç del vandalisme dels grafiters ha estat Renfe. Segons dades que es van donar a conèixer diumenge, les despeses en neteja de pintades en els trens de Rodalies s’enfila fins als 6,2 milions el 2025. Durant els primers 10 mesos del 2025 s’han produït a Catalunya 822 actes vandàlics en trens de Rodalies. Més enllà dels costos econòmics, Renfe assegura que en aquest temps ha hagut d’immobilitzar material rodant durant 590 dies, amb retards i supressions de trens.



