Una allau d’escoles bloqueja el trànsit de Barcelona contra la contaminació als entorns educatius

Pares, mares i alumnes d'almenys 17 centres han tallat diversos carrers per reclamar mesures fermes contra la pol·lució i el soroll

Associacions de famílies d’alumnes d’almenys 17 de centres educatius de Barcelona han tallat el trànsit de diversos carrers entre les 16.30 i les 17.00 hores d’aquest divendres per exigir reduir cotxes i contaminació en entorns escolars. L’acció, en què han participat pares i fills, ha provocat retencions en diverses artèries de la ciutat com els carrers Aragó, Mallorca i Comte d’Urgell. Reclamen que davant de cada escola hi hagi, com a màxim, un únic carril pels cotxes, limitar la velocitat als 20 km/h, instal·lar radars de velocitat, mesurar amb freqüència els nivells de contaminació i millorar els carrils bici. A més, es queixen que arran de la pandèmia la contaminació del carrer afecta més les aules, que han d’estar ventilades per precaució.

L’associació Eixample Respira ha compartit diverses imatges de les mobilitzacions a les xarxes socials i el seu portaveu, Guille López, ha titllat l’acció d'”èxit profund”.

Les escoles que s’han sumat a la iniciativa que va engegar l’AFA de l’escola Auró fa dues setmanes, tallant el carrer Mallorca, estan ubicades sobretot a l’Eixample, però també n’hi ha de Sant Martí, Horta-Guinardó, Sant Andreu o Gràcia.

“La contaminació entra a l’aula”

Laura Carod, membre de l’AMPA d’Els Llorers, ha explicat en declaracions a l’ACN que l’escola dels seus fills “està situada entre dos carrers molt transitats” –Aragó i València- i que “la situació, amb la Covid, s’ha accentuat”. “Tenim les finestres obertes, hi ha molt soroll, la contaminació entra a l’aula”, detalla tot afegint que el distanciament social a la vorera d’Aragó a les entrades i sortides al centre és complicat. Davant d’això els pares creuen que “s’hauria de reduir la velocitat dels vehicles en aquest tram a 20 o 30 km/h i senyalitzar molt bé que és un entorn escolar i que ha de ser un entorn segur”.

Carod creu que “l’Ajuntament és conscient del problema que hi ha a l’Eixample”, però considera que escoles com la seva sembla que no estan dins de les de l’Entorn Escolar Segur”. “Som conscients que s’està treballant, però potser no amb la rapidesa que requeriria una escola com la nostra”, critica.

En el mateix sentit s’ha expressat el Marc Sierra, que diu que han decidit tallar el carrer Aragó per demanar que “es pacifiqui una mica la zona, que sigui més amable i que puguem conviure tots una mica millor”. “Quan sortim amb el nostre fill hem de berenar aquí i pràcticament no podem parlar amb ell, hi ha molt soroll”, lamenta. Un altre dels pares concentrats és el David Couceiro, que es queixa que “el trànsit és constant tant al carrer Aragó com al carrer València”. Assegura que “són com autopistes urbanes” en les quals circulen “70 o 80 mil cotxes diaris” i subratlla que això suposa un problema de “soroll i seguretat”.

L’acció d’aquest divendres a la tarda ha estat impulsada per Eixample respira, que critica que en el pla de pacificacions d’entorns desplegat fins ara pel consistori s’han fet mesures més suaus en les vies de més trànsit. L’associació ha fet un manifest que ja compta amb el suport de les associacions de famílies de més d’una trentena de centres.

El manifest acordat per les escoles situa com a mesura “clau” que es deixi un únic carril per al trànsit privat . Una mesura que també vol que s’apliqui en les vies més transitades, com al carrer Aragó. Les escoles signants consideren que amb la situació urbanística i de mobilitat actual es fa difícil mantenir les distàncies de seguretat en les hores d’entrada i sortida dels nens a les escoles.

Nou comentari