Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
El telèfon de prevenció de suïcidi: 300 situacions de “risc imminent” ateses en 5 anys
  • CA

El telèfon de prevenció de suïcidi de Barcelona (900 925 555) ha atès 24.000 trucades en cinc anys, de les quals n’hi ha prop de 300 que relataven situacions de “risc imminent” i han estat derivades a especialistes. Són dades notificades al Tot Barcelona pels responsables d’aquest servei, gestionat amb el suport de voluntaris de la Fundació Ajuda i Esperança. “Truquen per diferents motius, principalment per problemes de salut mental i problemes relacionals, però sobretot crida molt l’atenció com han crescut els problemes vinculats a la solitud no desitjada, que afecta també els joves”, explica el coordinador del servei, Sergi Garcia.

Les persones que truquen al telèfon de prevenció tenen entre 40 i 60 anys, però el volum de persones joves que truquen cada cop és més alt. El mateix Garcia explica que les persones entre 18 i 24 anys són les que més fan servir el xat, un servei alternatiu que s’ha activat darrerament. “Des de l’inici vam identificar que els adolescents trucaven poc al telèfon, la qual cosa ens va fer reflexionar que calia activar noves vies de comunicació. Els joves ja no fan servir el telèfon per trucar, sinó per parlar per xats o per a les xarxes socials. Són els que més fan servir el servei del xat”, comenta el coordinador del projecte.

Telèfon mòbil amb informació oberta a internet sobre el Telèfon de Prevenció del Suïcidi de Barcelona / Blanca Blay (ACN)
Telèfons de prevenció a Barcelona: 900 92 55 55 i el 061 / Blanca Blay (ACN)

Les impressions dels professionals i voluntaris de la Fundació Ajuda i Esperança concorden amb les conclusions d’estudis publicats recentment. Investigadors del Dartmouth College (EUA) han identificat canvis en l’anomenada “corba de la felicitat”: el moment de més malestar emocional ja no apareix a la mitjana edat, com indicava el patró clàssic, sinó que es manifesta en la primera joventut. En aquest sentit, Garcia alerta de la importància d’una “detecció precoç” per evitar conductes extremes com el suïcidi. “Si no es fa, els problemes vitals s’enquisten i acaben derivant en problemes de salut mental; problemes més greus i més difícils de reconduir”.

Dificultat per trobar voluntaris

A diferència d’altres serveis, com el telèfon 061, aquest recurs –que tot just fa ara cinc anys– necessita voluntaris, un model estès en altres països i que Garcia cataloga d'”exitós”. “A vegades, la persona necessita atenció sanitària, però n’hi ha d’altres que necessita un espai amb un igual per poder parlar”, comenta el coordinador. El 900 925 555 compta amb 400 voluntaris, que entre altres funcions també atenen el telèfon de prevenció, però se’n necessiten més. El telèfon rep més de mig miler de trucades al mes i el xat poc més de 800 missatges mensuals de mitjana. “Oferim l’opció de trucar-nos les 24 hores i ens hi estem el temps que calgui amb la trucada, no hi ha límit de temps”, ressalta Garcia.

TMB ha instal·lat, amb el suport de la Fundació Ajuda i Esperança, cartells informatius al metro per evitar noves temptatives de suïcidi | Jordi Bataller (ACN)

El cinquè aniversari del telèfon de prevenció coincideix amb una altra iniciativa impulsada al metro de Barcelona, que els últims cinc anys ha estat l’escenari de 32 suïcidis consumats -és a dir, la persona ha acabat perdent la vida- i 91 temptatives. La Fundació Ajuda i Esperança i TMB han impulsat una nova campanya de prevenció i sensibilització al transport públic per evitar el creixement d’aquestes xifres, instal·lant-ne cartells informatius, de fons blanc, que intenten dissuadir de les temptatives. La primera tinenta d’alcaldia i presidenta de TMB, Laia Bonet, especificava aquest dimarts que l’objectiu és “facilitar a les persones que tenen aquestes idees un accés immediat a recursos d’ajuda”. Garcia afegeix que cal buscar “recursos nous” per atenuar aquestes situacions.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa