Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Sarrià importa de Sant Andreu millores pel seu ‘porta a porta’
  • CA

La polèmica a Sant Andreu per la implantació de la recollida d’escombraries porta a porta ha beneficiat de retruc al barri pioner en aquest sistema de reciclatge, Sarrià. I és que el primer veïnat que va fer la prova fa 5 anys ha incorporat aquest mes de juny un seguit de nous serveis i prestacions que l’Ajuntament de Barcelona va estrenar a Sant Andreu per apaivagar els ànims veïnals i corregir les disfuncions detectades.

Quatre dies a la setmana hi ha recollida d’alguna de les fraccions de residus, per reduir residus a la via pública durant els altres tres dies. Cada llar ha de deixar davant del portal les bosses entre les 20 i les 22 hores seguint el calendari de recollida, i cada fracció s’ha de treure ben separada seguint les indicacions del servei de residus.

L’objectiu és continuar millorant els resultats de Sarrià i assolir el 70% de recollida selectiva al barri.

Àrees d’emergència més àmplies

En cas que els usuaris necessitin llençar les escombraries de manera excepcional, poden fer ús de les àrees d’aportació d’emergència: uns camions mòbils que des del 13 de juny han ampliat el seu horari. Segons Jordi Bosch, portaveu de la l’Associació de Veïns de Sarrià, els usuaris han valorat molt positivament aquesta millora concreta: “Hem guanyat molt amb l’ampliació de l’horari de les àrees d’emergències”. “Aquests camions només apareixien els dimarts, dijous i dissabte –els dies que no hi havia recollida–, unes hores al matí, i ara estaran disponibles de dilluns a dissabte en horari de matí i tarda”, esmenta.

A més a més, des de la mateixa data estan operatives 7 bústies amb control d’accés mitjançant un clauer que es pot recollir a l’Oficina del Porta a Porta de Sarrià. D’aquesta manera es pot realitzar de forma confidencial l’aportació de residus d’higiene íntima —bolquers, compreses, tampons, etc.— les 24 hores els 7 dies de la setmana i s’evita l’exposició pública de deixar-los davant la porta en bosses translúcides.

Un altre servei nou a Sarrià és la implantació de recollida a domicili per a persones grans, amb mobilitat reduïda o dependents. El servei es pot sol·licitar a l’Oficina del Porta a Porta. Tot i que els beneficiaris no són majoria, el canvi és decisiu per als usuaris.

Bonificacions voluntàries

També es facilita l’accés a la bonificació de la taxa de residus, que es farà mitjançant la identificació voluntària de l’usuari, per a aquells habitatges que participin correctament en la recollida de l’orgànica. Un servei que al barri de Sant Andreu és obligatori. Per beneficiar-se’n cal registrar el codi del cubell o bé recollir-ne un de nou a l’Oficina del Porta a Porta. El cubell funciona com un comptador i no conté cap dada personal. El codi només permet saber el nombre de vegades que un usuari el treu al carrer per ser buidat.

Dos queixes sense resoldre

Pel que fa a les expectatives del veïnat envers el servei, Bosch contraposa el desig majoritari d’augmentar la taxa de reciclatge al barri i les queixes que encara genera el porta a porta. En l’actualitat la taxa a Sarrià és del 51%, força superior a la de la resta de la ciutat, que ronda el 30%. Segons Bosch, pels veïns de Sarrià, encara queden dos temes a resoldre: “Els camions de recollida i els incompliments són dos aspectes dels quals el veïnat se continua queixant”.

“D’una banda, els camions són molt tòxics, contaminants i sorollosos, i passen a altes hores de la nit durant un lapse molt llarg de temps”, prossegueix el membre de la junta. D’altra banda, expressa el malestar dels veïns més complidors per la inacció municipal envers els incompliments de certs ciutadans amb la brossa: “La gent tendeix a pensar que s’hauria d’aplicar alguna mesura més efectiva per a eradicar aquesta pràctica, que cada cop va més a l’alça”. “Fa molts anys que marquen les bosses i el ciutadà que no complia amb les normes encara actua igual”, lamenta.

Al setembre, nous camions

El director del servei de neteja i residus de l’Ajuntament, Carlos Vázquez, respon al TOT Barcelona que al setembre arribaran solucions per algunes de les demandes dels veïns de Sarrià. Assegura que està en contacte amb l’associació de veïns i que la problemàtica dels camions té data de caducitat immediata: “Quan es renovi el contracte de neteja al districte de Sarrià-Sant Gervasi, que està previst pel 12 de setembre, podrem treballar amb camions nous”, afegeix.

En canvi, l’alt càrrec municipal sosté que no es preveuen sancions en el sistema de recollida porta a porta a hores d’ara. El consistori considera que és un sistema massa jove com per implantar càstigs pels incomplidors.

A diferència de Sant Andreu, a Sarrià no hi ha hagut una oposició organitzada al porta a porta. “Al barri està bastant clar que és una política que fomenta les bones pràctiques”, afirma Jordi Bosch. De fet, el sistema de recollida selectiva porta a porta al centre històric de Sarrià va ser el primer que es va implementar a la ciutat de Barcelona a petició veïnal. Es va iniciar el febrer del 2018 a partir d’una demanda de l’Associació de Veïns de Sarrià, que va plantejar la necessitat d’un canvi en el sistema de recollida de residus per al barri i que fos l’aposta de Barcelona per definir una estratègia per lluitar de forma transversal contra la crisi climàtica. Ara, un cop estrenades a Sant Andreu, les noves prestacions que han obtingut bona resposta ciutadana es traslladen a Sarrià. “No vam posar aquests serveis amb anterioritat a Sarrià perquè en el seu moment ni tan sols els havíem imaginat; pugem el nivell de Sarrià d’acord amb els aprenentatges de Sant Andreu”, explica Vázquez.

El porta a porta, sense calendari d’ampliació

Després de les dures crítiques veïnals a Sant Andreu, l’Ajuntament de Barcelona no ha anunciat noves dates per expandir el porta a porta a altres barris. Això no vol dir, però, que la idea hagi quedat enterrada. “Tècnicament estem preparats, tots els contenidors de la ciutat ja estan preparats per ser intel·ligents amb obertura mitjançant targeta personal”, explica al TOT Barcelona el gerent de Medi Ambient i Serveis Urbans del consistori, Frederic Ximeno. Sosté que els tècnics municipals poden activar el nou sistema de recollida individualitzada “on ens diguin, quan ens diguin” i també tenen calculat “què costaria a cada barri”. “A partir d’aquí, és decisió política”, assumeix. L’objectiu municipal és fer créixer el volum de residus que es reciclen del 40% actual fins al 65% el 2035.

L’Agència de Residus de Catalunya (ACR) també aposta pel porta a porta com a principal eina per complir amb els objectius de recollida de residus municipals marcats per la Unió Europea i manté que, als municipis on s’ha implantat, la recollida selectiva gira entorn el 60 i el 80%. A la resta, no arriba al 40%.

Barcelona és el municipi més gran de Catalunya on s’ha apostat fins ara pel porta a porta. L’Ajuntament explica que això ha obligat a adaptar les característiques del sistema, alhora que gestionar certs inconvenients com el canvi d’hàbits, l’horari estricte de recollida o el cost més elevat que representa envers la recollida tradicional. Actualment, més de 200 municipis catalans han implantat la recollida porta a porta, i més de 130 municipis tenen previst fer-ho en els anys vinents.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa