La qualitat de l’aire, l’absència de soroll i la presència de natura en entorns escolars tenen un “impacte directe” en la salut física i mental dels infants. Aquesta és la principal conclusió que la Societat Catalana de Pediatria ha presentat aquest dimarts als grups parlamentaris de Catalunya. La comunitat de pediatres remarca que existeix una “evidència científica” que avala la transformació dels entorns escolars, una afirmació que acompanyen d’un decàleg de recomanacions centrades a la reducció de la contaminació i dels accidents de trànsit en aquests espais.
La plataforma Revolta Escolar s’ha fet seu l’informe i ha aprofitat els consells dels professionals per collar l’Ajuntament de Barcelona, a qui acusen d’impulsar mesures tímides i poc ambicioses al voltant de les escoles. “Des de la Revolta Escolar celebrem aquesta compareixença com un pas fonamental per posar la salut infantil al centre del debat polític. És inadmissible, però, que, avui dia, l’Ajuntament de Barcelona mantinguin aturades o minimitzades les actuacions de transformació d’entorns escolars“, apunta el col·lectiu de famílies en un comunicat.
En aquest mateix escrit, les famílies exigeixen a l’Ajuntament que “escolti la comunitat científica i pediàtrica” i reprengui “amb urgència” les reformes dels entorns escolars. La plataforma insisteix que no tots els centres tenen entorns pacificats i segurs, i acusen l’executiu de Jaume Collboni d’haver desaccelerat la reforma d’aquests entorns.
Una desena de propostes
Els pediatres, en el seu informe, demanen transitar cap a un model de ‘Ciutat 30′. El primer consell és la pacificació dels centres, prioritzant l’absència de cotxes al voltant de les escoles. Sobre mobilitat, el decàleg demana carrils bici amples als voltants i substituir els aparcaments de vehicles per aparcaments de bicis. Els pediatres també parlen de “monitorar les aules” amb sensors de qualitat de l’aire i de so que s’adaptin als criteris dictats per l’Organització Mundial de la Salut.
Segons els metges, seria bo per a la canalla poder fer l’activitat lectiva “a l’aire lliure sempre que sigui possible”. I per això s’ha de poder traslladar l’aula “a entorns naturals propers al centre educatiu com a mínim un cop a la setmana”. En aquest sentit, es necessiten carrers segurs i adaptats per a aquest objectiu. Per últim, es demana establir plans de salut mediambiental escolar “per a cada centre” i “incloure experts i afectats” en les decisions sobre mobilitat.