La Catedral de Barcelona ha estat finalment alliberada del seu segrest publicitari. La polèmica lona comercial de la companyia Samsung que fins aquesta mateixa setmana cobria el cimbori del temple ha estat retirada. El desmantellament de la pancarta hauria tingut lloc aquest dimarts i ha agafat per sorpresa molts dels vianants i visitants que en les darreres hores s’han acostat a admirar l’emblemàtic edifici de la capital catalana.
Aquesta actuació per retirar la lona publicitària té lloc després que un grup d’estudiants ideés una brillant estratègia publicitària que aconseguia a través d’un senzill sistema esborrar de manera momentània aquest anunci per recuperar l’aspecte original del temple. Els artífexs d’aquesta exitosa iniciativa van ser un grup de tres estudiants de l’escola Brother, un centre especialitzat en creativitat publicitària ubicat a l’antic recinte fabril de Palo Alto, al barri del Poblenou.
La proposta -que s’emmarcava en un dels treballs que han de fer com a part el curs- consistia en la creació d’un filtre per a l’aplicació Instagram que reprodueix una imatge quadrada de la part de la Catedral coberta per la lona i, per tant, no visible per als visitants. Aquesta reproducció virtual es podia activar escanejant el codi QR que apareixia en diversos cartells repartits per diferents punts de la plaça que dona al temple. Els vianants, per tant, només havien d’escanejar aquest codi, obrir l’aplicació i encaixar aquesta imatge predeterminada amb la silueta de la Catedral per així aconseguir una representació força acurada de com quedaria l’edifici sense el gegant anunci.

Doble aportació per mig any d’anunci
La iniciativa -que pretenia demostrar que apostar per un altre tipus de publicitat és possible- sembla haver donat els fruits desitjats i la lona ja no forma part de la tradicional fotografia del temple barceloní. Cal recordar que per convertir la bastida de la Catedral en un espai publicitari Samsung va realitzar fins a dos pagaments diferents. Per una banda, la companyia va fer una contribució a l’Arquebisbat per rehabilitar el cimbori i, per l’altra, va abonar una taxa a l’Ajuntament per l’impacte visual, que es destina a obres de millora del paisatge urbà. La companyia va invertir, doncs, almenys 53.943 euros per tenir dret a sis mesos d’instal·lació de l’anunci.