L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i el sector empresarial barceloní, agrupat a la taula Mou-te per Barcelona, han criticat públicament la reforma de la Via Laietana just abans de la seva inauguració, prevista per al 29 de juny després de més de tres anys d’obres i una inversió de 38 milions d’euros. Després de l’obertura fa dos anys del tram superior, entre Urquinaona i Antoni Maura, aquest diumenge 29 s’obrirà el tram inferior, i es recuperarà el sentit ascendent a tot el carrer, amb només un carril per a vehicles i un carril bici. La reforma de la via farà que el carril de pujada quedi restringit al transport públic, veïns, taxis amb origen o destí a la zona, usuaris d’aparcaments, clients d’hotels i vehicles de distribució de mercaderies. A més, està previst que després de l’estiu es posi en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per sancionar el pas de vehicles no autoritzats.

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha denunciat que la reforma representa un triple perjudici pel transport públic de superfície, i lamenta que no es recuperi la pujada de les línies V15 i V17, malgrat haver-hi un carril bus. “No podem continuar reformant la ciutat a costa del transport públic”, han lamentat, i han deixat clar que “és urgent prioritzar-lo si volem una Barcelona realment sostenible i equitativa”. Alhora, també han subratllat que la remodelació inclou altres greuges com, per exemple, el carril bus i bici compartit en sentit descendent que, segons l’entitat, genera problemes “greus de seguretat i eficàcia”.

La nova Via Laietana provoca les primeres crítiques / ACN

D’altra banda, Mou-te per Barcelona ha denunciat la “pèrdua de funcionalitat viària” a Via Laietana i recorden que el projecte “s’ha executat sense un veritable consens ciutadà i amb un únic objectiu: restringir dràsticament la circulació del vehicle privat entre un 20% i un 30%”. “La reforma ha convertit la Via Laietana en un bulevard amb un únic carril de pujada compartit entre transport públic i vehicles privats, sense escapatòries durant 1 quilòmetre”, remarquen la trentena d’entitats adherides, i adverteixen que “aquesta configuració genera col·lapses circulatoris i redueix severament la funcionalitat d’una via clau per a l’accés a Ciutat Vella, especialment per a treballadors, serveis, comerç, restauració i transport de mercaderies”.

Una reforma per un “barri turístic”

Així mateix, el sector empresarial avisa que Ciutat Vella s’acabarà convertint en un “barri turístic,” malgrat els projectes singulars i arrelats impulsats a l’epicentre de la ciutat i remarquen que “els veïns tampoc estan contents”. “El barri Gòtic se sent marginat perquè no disposarà dels mateixos drets i usos de la Via Laietana que la resta de barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta”, subratlla el comunicat, .

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ton c. a juny 28, 2025 | 08:05
    ton c. juny 28, 2025 | 08:05
    si, és el de sempre, prohibim x, i sancionem i així ens rentem les mans de la nostra incompeténcia. Ah, i tenim un extra, per fer el que ens roti.
  2. Icona del comentari de: EldeGràcia a juny 28, 2025 | 08:53
    EldeGràcia juny 28, 2025 | 08:53
    A gaudir del que heu votat, companys!

Respon a ton c. Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa