Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Posen en català les caixes d’autopagament d’un supermercat i en surten esbroncats
  • Badalona
  • L'Hospitalet de Llobregat
  • Santa Coloma de Gramenet
  • Cornellà de Llobregat
  • Sant Boi de Llobregat
  • Sant Cugat del Vallès
  • Esplugues de Llobregat

Un nou episodi de conflicte per la llengua ha tingut lloc a Barcelona, concretament en un supermercat del districte de Nou Barris. Dos clients i activistes pel català, Ivan Patrici i Cristina Prims, relaten que van viure una situació incòmoda en un establiment de la cadena Lidl després de configurar les pantalles de les caixes de cobrament automàtic en català. El que havia de ser un gest a favor de la llengua va acabar en una discussió amb un treballador de la botiga, que, segons expliquen els activistes en declaracions al TOT Barcelona, els va recriminar l’acció amb arguments com que l’idioma “d’entrada” de les caixes havia de ser el castellà.

Els fets van passar quan els compradors, en finalitzar el seu pagament, van decidir canviar l’idioma de la màquina –i de la resta de terminals disponibles– al català. Es tracta d’una opció totalment integrada en el programari del supermercat, que permet fer el canvi a qualsevol usuari, i l’acció tenia com a objectiu que el següent client es trobés la interfície directament en aquest idioma. Només servia per a una vegada, perquè la màquina després torna a prioritzar la llengua castellana de manera automàtica. L’acció en defensa de la llengua, però, va provocar que un dels empleats de la línia de caixes els recriminés el que havien fet. Tot i que ell es va expressar en llengua catalana durant tota la conversa, el treballador va qüestionar el gest dels clients argumentant que s’estava perjudicant els usuaris estrangers.

Ivan Patrici, que ha denunciat els fets en un fil a la xarxa social X, relata detalladament a aquest diari com es van succeir: “Mentre fèiem la compra, vam canviar l’idioma de les màquines al català, una opció que el mateix sistema ofereix i que és perfectament legal.” “En aquell moment, el treballador es va dirigir a nosaltres per recriminar-nos aquest gest, afirmant que, segons ell, l’idioma ‘d’entrada’ havia de ser el castellà i que posar les màquines en català discriminava les persones estrangeres, perquè el castellà és la llengua ‘natural'”, afegeix que és historiador.

També remarca que durant la conversa els va deixar anar frases com “després us queixareu quan us diguin que voleu obligar la gent a fer servir el català”. Davant d’això, li van respondre que mantenir les màquines en castellà “també obliga els usuaris a utilitzar aquesta llengua”, i que simplement estaven exercint el seu dret a fer servir una de les dues llengües oficials de Catalunya. “Quan li vam manifestar que ens sentíem coaccionats i increpats per fer servir el català, la seva resposta va ser convidar-nos a marxar de l’establiment”, lamenta.

“Transmet que el català és un problema o una provocació”

Per la seva banda, Cristina Prims, activista per la llengua, docent i professora voluntària de català per a estrangers, posa el focus sobre els prejudicis del discurs de l’empleat: “Ens sembla especialment preocupant que un treballador d’una empresa amb presència a Catalunya transmeti la idea que utilitzar el català és un problema o una provocació”. “El català és una llengua oficial, amb els mateixos drets que el castellà, i fer servir una opció lingüística que les mateixes màquines incorporen no vulnera cap norma”, defensa també en declaracions a aquest diari.

Així mateix, troba molt desafortunat l’argument del treballador que les persones estrangeres només poden entendre el castellà. “Aquesta idea redueix les seves capacitats i invisibilitza el fet que moltes persones nouvingudes aprenen i utilitzen el català. Vincular la integració únicament al castellà és una visió esbiaixada de la realitat lingüística de Catalunya”, sentencia. I afegeix que considera “normal” seleccionar el català a les màquines d’autopagament. “El que no és normal és que uns clients siguin recriminats públicament per exercir aquest dret”, sentencia.

Una botiga de Lidl / ACN

Resposta automàtica de la companyia

Després de l’incident, Ivan Patrici va registrar una reclamació a través de les ressenyes de Google per fer públic l’incident. La resposta de la cadena de supermercats, no obstant això, va consistir en un missatge genèric i automatitzat redactat exclusivament en castellà. “Lamentem molt que hagis tingut una mala experiència amb nosaltres i agraïm el teu comentari. Ho tindrem en compte per continuar millorant. Una salutació”, va ser la resposta, en castellà. Davant d’aquesta situació, Prims preveu anar més enllà i demanar explicacions formals als canals d’atenció al client de la companyia. “Esperem que Lidl revisi aquesta situació i recordi al seu personal que la neutralitat lingüística implica respectar totes dues llengües oficials, no per qüestionar els clients que decideixen utilitzar el català”, clou.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a juliol 13, 2026 | 10:53
    Ricard juliol 13, 2026 | 10:53
    No sabia que podia configurar els terminals d'autopagament de lidl a tenir el català com a idioma per defecte. Ara ho faré, i convido a tothom a fer-ho. Gràcies compatriotes.
    • Icona del comentari de: Pol a juliol 13, 2026 | 12:20
      Pol juliol 13, 2026 | 12:20
      A veure si ens aclarim, si no ho comprés malament les màquines es poden configurar en diversos idiomes, però la llengua que surt per "defecte" és la castellana o espanyola. Una altra cosa és que en alguns caixers automàtics la llengua que roman és la que ha fet servir el darrer usuari. Entenc que els clients varen prémer el botó de la llengua catalana dels diversos caixers, de forma que nous usuaris trobessin a la pantalla la llengua catalana i el fessin servir, si no n'optaven expressament, per una altra. No crec, segons es desprèn, de l'article que els dos clients "configuressin" cap terminal, senzillament varen prémer el botó corresponen a la llengua catalana, cosa que jo faig sovint quan en tinc ocasió en aquesta mena de caixers. Per una altra banda és de sentit comú que aquests caixers i altres tipus de maquinària haurien d'estar configurats d'antuvi en català/valencià als territoris on aquesta llengua n'és pròpia i oficial, però han passat cinquanta anys de la desaparició biològica del franquisme... i encara hem de considerar com a "activistes" persones que premen un botó, per a fer visible i no amagar la nostra llengua.
    • Icona del comentari de: Pol a juliol 13, 2026 | 12:35
      Pol juliol 13, 2026 | 12:35
      El què han fet les dues persones amb consciència i preocupades amb la nostra llengua, és senzillament prémer el botó de la llengua catalana de forma que el client usuari següent es trobi el caixer en l'opció de poder llegir i operar en català. Una altra cosa és com estan configurats els caixers, de forma que cada volta que s'engeguen (suposem que quan l'establiment roman tancat, desconnecten els caixers) la llengua que hi apareix "per defecte" és la castellana o espanyola, és a dir els han programats i configurat per a fer això. No crec que els dos clients configuressin ni manipulessin cap terminal per a modificar-hi res, solament els varen deixar en l'opció de llengua catalana. Jo també ho faig, vull dir el gest de deixar caixers en la nostra llengua, però és trist que haguéssim de fer això i a sobre se'ns consideri "activistes".
  2. Icona del comentari de: Fran BCN a juliol 14, 2026 | 00:26
    Fran BCN juliol 14, 2026 | 00:26
    A.les màquines automàtiques de bitllets de Metro TMB tu esculls l'idioma què vols i llestos. El què vingui després fa el mateix.Mai cap problema. Quin problema té Lidl? El què arribi escull idioma ..... llavors??
  3. Icona del comentari de: Jordi a juliol 18, 2026 | 23:14
    Jordi juliol 18, 2026 | 23:14
    Yo las pondría en alemán, para eso es una empresa alemana.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa