El debat dels creuers continua obert, i un estudi de l’organització Transport & Enviroment ha arribat a una conclusió que el podria encendre encara més. Segons aquest estudi, el Port de Barcelona va ser el 2022 el més contaminant de tot Europa a causa dels creuers que hi van atracar. Des del port es van emetre, concretament, 18.277 quilograms de diòxid de sofre, mentre els vehicles de motor de la ciutat van emetre 6.481 quilograms. Aquesta xifra ha fet que el Port de Barcelona sigui per primera vegada el més contaminant del continent.
El 2019, el previ a l’esclat de la pandèmia, la primera posició va ser per a Venècia. Segons el mateix informe, el 2022 també van ser molt contaminants els ports de Roma i de Pireo —Grècia—. El port de Palma de Mallorca va ser el segon de l’Estat més contaminant i a la cua es troben els de Santa Cruz de Tenerife, Màlaga, Cadis i València.
Més de 997.000 creueristes
Aquest divendres també s’ha sabut que el Port de Barcelona ha recuperat durant els cinc primers mesos del 2023 l’afluència de creueristes d’abans de la pandèmia. Segons dades publicades aquest mateix divendres, entre el gener i el maig van passar per les instal·lacions barcelonines 997.841 passatgers en creuers, xifres comparables amb els rècords del 2019. En total, van transitar per la infraestructura fins a 1,47 milions de persones comptant totes les embarcacions, un 86,2% més que el 2022. Destaca el creixement del trànsit en ferris, amb 473.046 viatgers, i un creixement del 88% del passatge en les connexions amb els ports italians.
Pel que fa al trànsit de vehicles, continua el seu marcat creixement interanual. Segons les dades del Port, l’alça en el trànsit d’automòbils entre el gener i el maig va ser del 75,9%, fins a les 337.864 unitats. L’increment s’ha estès, a més, per tots els segments de la branca, amb un augment del 170% en els vehicles importats, un 35,4% més d’exportacions i un augment del 162% en els trànsits.