Acord estratègic de ciutat que afecta el districte de l’Eixample. Segons ha explicat aquest divendres l’alcalde, Jaume Collboni, l’escola Entença i la caserna de Bombers de l’Eixample ja tenen ubicacions definitives. En concret, el centre educatiu, que ara està en mòduls prefabricats a l’antiga presó Model, es construirà al solar del carrer de Provença que hi ha al costat de l’Hospital Clínic i del mercat del Ninot, mentre que la caserna de Bombers s’aixecarà en uns terrenys a la confluència de l’avinguda de Sarrià amb els carrers del Comte d’Urgell i Londres, on ara hi ha un concessionari de cotxes Mercedes. Els bombers fa dotze anys que estan en una caserna del parc de Joan Miró, que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya va declarar il·legal.
En la comissió de govern de l’Ajuntament que es va celebrar aquest dijous, l’executiu del PSC va aprovar un conveni urbanístic amb la propietat del solar on actualment hi ha el concessionari de la Mercedes. El trasllat permetrà alliberar en un futur el parc de Joan Miró i que aquesta zona verda de la ciutat recuperi els prop de 2.000 m² de superfície útil que ara ocupa la caserna. L’inici d’obres del nou parc serà el 2029.
L’escola Entença, al solar de Provença
Collboni ha destacat la importància que té haver trobat una nova parcel·la on ubicar el parc de bombers, ja que això aclareix i desbloqueja els usos del solar del carrer de Provença, a prop del mercat del Ninot, que els Bombers van deixar, perquè allí, en un primer moment, s’hi havia de construir l’ampliació de l’Hospital Clínic i que finalment es farà a les pistes universitàries de la UB de la Zona Universitària, a la Diagonal. Així, en els terrenys de Provença s’hi farà la nova escola Entença i un equipament sanitari vinculat al Clínic, diferent de l’ampliació de la Diagonal.
Oficines i usos comercials, a l’avinguda de Sarrià
L’acord que l’Ajuntament ha tancat amb la propietat pel solar de l’avinguda de Sarrià, on es farà la caserna dels Bombers, comportarà una requalificació del terreny i posteriorment una Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) i una reparcel·lació. Aquesta operació preveu que l’aprofitament urbanístic (15%) se satisfarà cedint a l’Ajuntament una part de l’equipament destinat als Bombers. En concret, l’acord preveu que el solar, actualment qualificat de “17/6 Transformació a parc urbà”, passi a tenir una part qualificada de “7 Equipament”, per encabir la caserna amb un sòl previst de 2.215 m², un sostre de 2.100 m² sobre rasant, més dues plantes en subsol. Una altra part del solar serà qualificada de “18 Usos comercials i terciaris”, de propietat privada, que servirà per a poder finançar l’operació, amb una superfície de sòl de 860 m² i un sostre previst de 5.550 m², majoritàriament per a oficines i també per a usos comercials sobre i sota rasant. L’inici d’obres està previst a partir del 2029.

Pel que fa al trasllat de l’escola Entença al solar del carrer de Provença, 164-168, que té una superfície de 4.678 m² i està qualificat d’equipament, el centre educatiu ocuparà la part del solar adjacent al carrer de Villarroel, amb una superfície de 2.908,50 m² en total, dels quals 2.291,82 m² formen part del nou solar i 616,68 m² de la planta baixa de l’edifici d’habitatges construït al carrer de Villarroel, 34, de propietat municipal. L’escola tindrà dues línies i l’edifici serà de planta baixa + cinc plantes, amb un pati exterior de més de 1.500 m², al qual es podrà accedir també des del passatge de Carme Aymerich.
L’escola Entença i l’equipament sanitari, a partir del 2028
A més de l’escola, en la part del solar adjacent al carrer de Casanova s’hi ubicarà l’equipament sanitari, reservat per a activitats de l’Hospital Clínic, compatible amb la construcció del nou Clínic a la Diagonal. Amb una superfície de 2.483,40 m², preveu una edificabilitat de 19.546,09 m² sobre rasant, planta baixa i cinc plantes. També preveu dues plantes més en subsol i una connexió amb l’edifici de l’hospital en el subsol del carrer de Provença.
Segons l’Ajuntament, l’acord tècnic per fer l’escola Entença i l’equipament sanitari s’ha de plasmar, en els mesos vinents, en un conveni urbanístic que formalitzi els nous compromisos i obligacions. L’objectiu és poder disposar, en el termini de sis mesos, d’un document que garanteixi els termes de l’acord i permeti detallar les pròximes passes i els tràmits de planejament i de gestió urbanística necessaris fins a la cessió del sòl per la construcció dels equipaments, prevista a partir del 2028.