El Vaticà tindrà a les seves mans la decisió d’incloure el català durant la visita a Catalunya del papa Lleó XIV. Així ho han confirmat aquest dimarts els responsables de l’organització dels actes en els quals participarà la setmana vinent Robert Prevost, després de la polèmica suscitada per la decisió de celebrar la benedicció papal de la Torre de Jesús de la Sagrada Família íntegrament en castellà. Els encarregats de la gestió d’aquesta visita han volgut posar “clarament en valor” la “realitat social i idiomàtica” catalana, però indiquen que “correspon” a la Santa Seu fixar la llengua que utilitzarà el pontífex.
“Fins que no ho veiem no podrem tenir una opinió sobre aquest tema”, ha apuntat el coordinador general adjunt del viatge, Fernando Giménez Barriocanal, en una roda de premsa a Madrid recollida per l’ACN. D’aquesta manera, els organitzadors responen a les crítiques de Junts, que veuen el risc que el català pugui quedar relegat. L’organització també ha detallat que Catalunya i Canàries pagaran el 20% dels 25 milions d’euros que costarà el viatge, mentre que Madrid només cedirà espais i serveis. “Quan es planifica un viatge s’ha de conèixer la realitat de cada lloc i, evidentment, no la Conferència Episcopal, però sí la seu de Barcelona”, ha insistit Giménez Barriocanal.
Veus crítiques i un Govern que es renta les mans
Cal recordar que algunes veus de l’Església catalana, com el bisbe de Girona, Octavi Vilà, s’han sumat aquest mateix dimarts a la reclamació dient que la benedicció de la Torre de Jesús de la Sagrada Família per part del papa a Barcelona s’hauria de fer en català. Al seu torn, la Generalitat s’ha volgut rentar les mans davant la polèmica suscitada per la presència del català a la visita papal. En la roda de premsa posterior al Consell Executiu d’aquest dimarts, la consellera portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha deixat clar que l’organització dels actes litúrgics i les llengües que es fan servir “no corresponen a la Generalitat” perquè és competència exclusiva del Vaticà.
Ara bé, el Govern sí que traslladat al Vaticà “la importància del català a Catalunya com a element cohesionador i vertebrador de la nostra societat”. “S’ha trobat una receptivitat i una sensibilitat per aquesta qüestió”, ha dit, però ha insistit que “no és el Govern qui determina l’ús de la llengua en cada acte, sinó que hi fa el Vaticà”.


