L’Ajuntament de Barcelona ha anunciat que pacificarà parcialment el carrer Pi i Margall per convertir-lo en un eix verd que connectarà els districtes de Gràcia i Horta-Guinardó. El consistori destinarà 13,6 milions a les obres, que començaran el juny del 2022 i s’allargaran durant un any i mig. Amb la transformació de Pi i Margall, el govern municipal dona per acabada la connexió verda entre el parc de la Ciutadella i la muntanya de Collserola a través del passeig de Sant Joan, la plaça Joanic i el parc de les Aigües.
Segons han explicat fonts municipals, la reforma de Pi i Margall s’inspira en el nou model de carrers que l’Ajuntament ja està implantant en altres gran eixos de la ciutat com la Meridiana, la Diagonal o la Via Laietana, que busquen abandonar les grans autopistes urbanes del s.XX per donar prioritat al vianant i a la mobilitat sostenible. A més, és un projecte de transformació que encaixa en els criteris del pla Superill Barcelona i que busca relligar els barris del Camp d’en Grassot i Gràcia Nova, la Vila de Gràcia, la Salut, Can Baró i el Baix Guinardó.

Menys espai pel cotxe
La circulació es pacificarà reduint el nombre de carrils de circulació per deixar-ne dos de pujada –un per a busos i un altre per trànsit local– amb un carril bici segregat i només un de baixada, que serà compartit per busos, cotxes i bicicletes. Per garantir la seguretat dels ciclistes, el carrer passarà a tenir un límit de 30 km/h. També està previst ampliar les voreres, que tindran entre 5 i 12 metres, segons el punt, i no seran paral·les a la línia de façana per potenciar el verd. Fins ara la calçada ocupava gairebé el 70% del carrer, mentre que ara la situació serà a la inversa.
Al llarg de tot el carrer, que fa uns 690 metres de longitud, es plantaran 142 arbres, de més de 20 espècies diferents i es multiplicarà per deu la superfície de parterres i zones d’arbustos, que arribaran fins als 3.270 metres quadrats. Tot plegat farà que el 80% del carrer tingui ombra. El nou disseny també preveu la creació de quatre noves places per fomentar la vida al carrer. La proposta final s’ha fet en base a les aportacions de gairebé 500 persones que han participat d’alguna de les 14 trobades organitzades per l’Ajuntament amb veïns, entitats i comerciants.