“Dir Paki o Xino al basar de sota de casa és racista“. Amb aquesta contundent frase s’han fet virals dos estudiants de disseny. Fa menys d’un mes, un compte d’Instagram va començar que publicar uns cartells que buscaven fer prendre consciència a la societat del fet que anomenar un establiment per la nacionalitat de la persona que la regenta és racisme. La campanya #tincnom ja té més de 7.000 seguidors a Instagram i els seus cartells es poden veure repartits per diversos carrers de la ciutat de Barcelona.
Barcelona és multicultural i, per tant, moltíssimes nacionalitats conviuen diàriament a la ciutat. De fet, no és estrany veure molts establiments que no estan regentats per catalans, sinó que pertanyen a immigrants. Ara bé, definir aquests locals per la nacionalitat de les persones que hi treballen és un microracisme molt incrustat en la societat. És per això, que aquesta nova campanya ha volgut demostrar que hi ha persones darrere dels negocis, amb el seu nom i la seva història. En aquest sentit, els cartells de la ciutat tenen un espai en blanc on es pot escriure el nom de la persona que regenta l’establiment.

Una iniciativa amb històries a explicar
La idea principal d’aquesta iniciativa consisteix a donar de manera gratuïta els cartells que han dissenyat. D’aquesta manera, aquell que ho desitgi el pot penjar en les parets del seu establiment, o bé per llançar un missatge o simplement per intentar aportar un granet de sorra a la lluita contra els microracismes.
Després de l’èxit que han rebut a Instagram, el compte dels estudiants també ha obert un correu electrònic on les persones que vulguin poden explicar la seva història i formar part del projecte. Precisament per això poden conèixer la història del Syed i el Bao Yang, dos propietaris de dos establiments de Barcelona que comparteixen -a través de la campanya- el significat dels seus noms i el nom real del seu local.