60 entitats de Barcelona han unit les seves forces i han creat la plataforma No a la Copa Amèrica, que se celebrarà l’agost del 2024 a la capital catalana. Tal com ha informat l’ACN, algunes de les entitats han presentat aquest dimarts la nova plataforma en una roda de premsa i han assegurat que els seus efectes ja es noten a la ciutat, sobretot a districtes com Ciutat Vella i Sant Martí.
Algues conseqüències són l’augment de preus de productes de primera necessitat, el sorgiment de comerços de luxe, l’increment del preu del lloguer i una “allau” d’ofertes per comprar pisos per després llogar-los durant l’esdeveniment. “L’única cosa que aporta és més misèria a la ciutat en tots els àmbits”, ha avisat la portaveu de la plataforma Noa a la Copa Amèrica, Esther Jorquera. Això no és tot. “Hi ha veïns que han rebut 15 trucades al dia perquè es venguin el seu pis”, ha assenyalat Jorquera. Entre les entitats que s’han adherit, hi ha desenes d’associacions i sindicats d’habitatge i entitats de defensa dels drets laborals, com Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), i altres en contra de macroprojectes com Zeroport o Stop Jocs Olímpics.
Per part seva, les administracions públiques van anunciar l’any passat que la capital catalana havia estat escollida per celebrar aquesta reputada competició, després d’imposar-se a diverses ciutats, entre les quals figuraven Màlaga, Cork —Irlanda— o Yedda —Aràbia Saudita—. En els darrers mesos, autoritats com l’Ajuntament de Barcelona han reconegut que tenen la intenció d’acollir més vegades aquesta competició i, alhora, posicionar-se en el món de la nàutica.
Obrir el Port Vell a la ciutadania
Pel que fa a les instal·lacions del Port de Barcelona, la Copa Amèrica suposarà que es facin 17 obres que tenen l’objectiu, entre altres, de rehabilitar i obrir el Port Vell a la ciutadania. Es preveu que comptin amb una inversió publicoprivada de 86 milions d’euros. Un exemple és el moll Barcelona Nord, que la setmana passada va acomiadar en un acte el darrer creuer que havia atracat en aquesta terminal. Tal com va explicar en declaracions als mitjans de comunicació el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, va explicar que aquell acte marcava la fi del trànsit d’embarcacions comercials en aquesta part del Port. “Ens permet iniciar el procés d’obertura d’aquest espai, ara restringit a la ciutadania”, va dir Salvadó, qui alhora va afegir que el 2025 s’urbanitzarà aquesta terminal per tal d’obrir-la a la ciutadania.