Barcelona i Port Aventura compartien fins ara un costum estrany que amb els anys s’havia convertit pràcticament en un reclam per als seus visitants. En una de les atraccions més icòniques i concorregudes del parc temàtic tarragoní com és el Tutuki Splash, hi ha un túnel conegut popularment com “el dels xiclets“, on centenars per no dir milers de persones han dipositat al llarg dels anys aquest producte enganxifós, creant pràcticament una espècie de mural. La quantitat de xiclets col·locats fa que els operaris del parc hagin de netejar-lo de manera recurrent per evitar que la seva acumulació pugui resultar inclús insalubre per als visitants.
El túnel dels xiclets de Port Aventura, però, tenia fins ara el seu homòleg a la capital catalana. En concret, aquest mural enganxifós estava situat en un dels murs que flanquegen el carrer de Jaume Martí, al barri de Verdum del districte de Nou Barris. Tal era la quantitat de xiclets incrustats a la característica paret de maons rogencs, que aquest espai fora dels principals recorreguts turístics de la ciutat s’havia convertit pràcticament en un lloc de pelegrinatge per a molts curiosos que volien observar la magnitud del mural.
El petit carreró ubicat entre els carrers d’Almansa i d’Almagro havia anat acumulant al llarg dels anys centenars de xiclets sense que ningú es preocupés per retirar-los. Sobre la història que explica l’origen d’aquesta pràctica d’enganxar xiclets al mur del carrer de Jaume Martí, el TikToker Rafa Vilalta Rueda, un barceloní que acumula prop de 148.000 seguidors en aquesta xarxa social, apuntava en un vídeo fet públic a finals del 2022 que el fenomen podria haver nascut de la mà dels alumnes d’una escola molt pròxima, que haurien convertit en una tradició enganxar xiclets en aquesta part del barri de Verdum.
Retorn als orígens després d’una dècada
Després de prop d’una dècada intocable, aquesta particular meca barcelonina del xiclet ha passat a millor vida. La llebre la van aixecar fa unes setmanes tant David Martínez, periodista i autor del popular blog Històries de Barcelona, com Marc Piquer, periodista i alter ego del perfil Barcelona Singular, que a través de diverses publicacions a les xarxes socials es van fer ressò de la neteja d’aquesta paret mitgera.
Sembla que el #PlaEndreça ha acabat amb la paret més fastigosa de Barcelona: el mur ple de xiclets enganxats del carrer Jaume Martí, al barri de #Verdum. pic.twitter.com/L7reWPTqjp
— Històries de Barcelona (@historiesdebcn) July 22, 2024
L’actuació dels serveis municipals ha servit per retornar el mur de maons rogencs temporalment al seu estat original. Ara bé, la neteja de l’espai no és cap garantia que aquest aspecte impol·lut es pugui mantenir més enllà d’unes setmanes. Com el cas del Tutuki Splash, la fama d’aquesta part del carrer de Jaume Martí ha arribat a tal punt que amb tota probabilitat tornaran a aparèixer més tard que d’hora nous exemplars enganxifosos a la paret. Només el temps dirà si es deixaran passar 10 anys més fins a la pròxima neteja o si els serveis municipals mantindran a ratlla aquesta pràctica si més no curiosa que s’havia convertit pràcticament en una atracció turística més.
L’hauríeu conservat, el mural dels xiclets? (Jaume Martí 36-38 #Verdum) pic.twitter.com/36K0L2QP0s
— Barcelona Singular (@Bcnsingular) April 24, 2024