El radical canvi d’ús d’una nau industrial a tocar de l’Estació de Sants no ha agradat gens al veïnat. L’espai havia acollit durant 25 anys un centre d’oci infantil anomenat Happy Parc –la primera piscina de boles que va obrir a la ciutat–, fins que al novembre va haver de tancar per una pujada brusca del 300% del lloguer. La família Heras, propietària de l’immoble, ha acordat llogar-lo a la funerària San Ricardo, que preveu convertir la petita nau en un tanatori. Com va avançar Betevé, l’equipament tindria 4 sales de vetlla. El govern municipal va donar llum verda el 23 de gener el pla urbanístic que permet el canvi, d’acord amb la liberalització del sector a Barcelona aprovada el 2017 per afavorir l’entrada de més operadors al mercat funerari ara controlat per Mémora i Áltima.
Els veïns de l’entorn, que encara es recuperaven del disgust per la pèrdua del parc infantil, s’han assabentat per la premsa del nou projecte i s’han mobilitzat ràpidament en contra. La plataforma Stop Tanatori critica que el silenci del consistori sobre el canvi, que els aboca a haver de preparar al·legacions al projecte en un termini de menys d’un mes. Consideren que l’espai no és idoni per a un tanatori: temen que faci augmentar el trànsit a la zona, elimini un dels escenaris més populars de la festa major de Sants –el solar que acull els concerts dels castellers– i comporti modificacions arquitectòniques incompatibles amb la condició de patrimoni protegit de l’edifici, que havia estat una fàbrica de mobles metàl·lics dels germans Climent.
Recreació virtual del tanatori que vol obrir a l’antic Happy Park de Sants / Funeraria San Ricardo
“Estem preparant les al·legacions amb un advocat, però també recollim firmes a Change.org, hem penjat pancartes al voltant de la nau i fins i tot dimecres vam fer una petita manifestació al seu davant”, explica Carlos Fernández, membre d’Stop Tanatori. Està convençut que un tanatori en aquest punt causaria una “comitiva contínua de cotxes fúnebres per carrers molt estrets d’una sola direcció”, malgrat la proximitat al metro, al tren i a parades de bus: “La immensa majoria de gent va en cotxe a un enterrament, tots ho hem viscut algun cop i sabem que passa”. També adverteix que donaria “mala imatge” als turistes que arriben a l’estació de Sants i que no cobreix cap demanda perquè el barri està prou a prop del tanatori de les Corts i el cementiri de Montjuïc. A més, la plataforma es queixa que l’esplanada posterior que ara serveix d’aparcament públic per als veïns pot convertir-se “en una zona d’utilització privada”.
Els veïns mobilitzats van reclamar al regidor del districte, Marc Serra, que intercedís per aturar el projecte. Es van presentar en un consell de barri i, tot i les objeccions inicials per abordar el tema sense que formés part de l’ordre del dia, explica Fernández, finalment van aconseguir resposta. “El regidor es va comprometre a parlar amb la propietat per convocar-nos a una reunió i la tenim dilluns a la tarda a les Cotxeres de Sants, però ho han convertit en una explicació del projecte als veïns, no una reunió per debatre’l com nosaltres volíem”, assenyala el veí. El Centre Social de Sants, present a la reunió, també va mostrar el seu rebuig a la manca d’informació. “No ens val l’argument municipal que és un acord entre privats, l’edifici està protegit i l’Ajuntament ha aprovat un pla urbanístic”, acusa Fernández.
El projecte, al que ha tingut accés el TOT Barcelona, preveu embellir l’austera plaça que hi ha al costat sud de la nau i convertir l’interior en dos espais diàfans. A més contempla “allargar i unificar” les 4 petites claraboies que hi ha a la coberta. També inclou almenys un arbre dins la nau, separant els dos àmbits, i obrir tres portes d’accés a la façana lateral que dóna a la plaça a partir de les obertures tapiades que hi ha ara. A l’altre lateral, al carrer Puiggarí, també s’obrira una porta auxiliar. El dossier del projecte inclou els preceptius estudis de mobilitat, protecció del patrimoni i viabilitat econòmica, a més de l’aval de la propietat al pla.