L’Ajuntament de Barcelona atorgarà les Medalles d’Honor de la Ciutat al cuiner Fermí Puig, el periodista Òscar Muñoz, la llibretera Montserrat Úbeda (aquestes tres a títol pòstum), Rafel Jordana (expropietari de la Bodega d’en Rafel, del barri de Sant Antoni) i les monges clarisses del monestir de Pedralbes.
Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, les cinc propostes de medalles les fan cinc dels sis grups municipals, ja que Vox n’ha quedat exclòs. Puig és una iniciativa de Junts per Barcelona; Muñoz, del PSC; Úbeda, d’ERC; Jordana, de Barcelona en Comú, i les monges clarisses, del PP. Si no es produeix cap canvi, les distincions tiraran endavant amb el suport dels diferents partits.

Fermí Puig, un cuiner reconegut
Fermí Puig era un cuiner molt reconegut que va morir el juliol passat a 65 anys. Dos mesos abans, Puig havia tancat el restaurant que tenia al carrer de Balmes i que duia el seu nom. Amb una llarga trajectòria rere els fogons, Puig havia treballat a El Bulli, Drolma -a la primera planta de l’Hotel Majestic-, ara ja desaparegut, o Petit Comitè.
Òscar Muñoz, un periodista de ‘La Vanguardia’
Una altra persona que rebrà la Medalla d’Honor de la Ciutat serà el periodista Òscar Muñoz. Nascut a Barcelona el 1971, va morir l’abril passat. Era especialista en informació local, mobilitat i infraestructures i va treballar durant tota la seva carrera a La Vanguardia.

Montserrat Úbeda, compromesa amb el llibre en català
També a l’abril va morir la llibretera Montserrat Úbeda, l’ànima de la llibreria Ona de Gràcia, a 60 anys. Amb una llarga trajectòria, Úbeda era una persona molt compromesa amb el llibre en català. El 2019 va rebre la Creu de Sant Jordi de mans del president de la Generalitat Quim Torra.
La Bodega d’en Rafel, un celler autèntic
Rafel Jordana va estar al capdavant de la Bodega d’en Rafel, del carrer de Manso, durant uns 35 anys, un dels bars més autèntics de Sant Antoni. A principis del 2022, en Rafel va decidir que es jubilava i va traspassar l’establiment, que encara continua obert. Una pel·lícula, titulada La bodega d’en Rafel, el documental, reflexiona sobre els darrers dies de la vida professional d’en Rafel, el celler, els barris de Barcelona, la gentrificació i la pèrdua d’identitat de la ciutat.

Les monges clarisses, una relació de set segles amb Barcelona
També rebran la Medalla d’Honor de la Ciutat les monges clarisses del monestir de Sant Maria de Pedralbes. El febrer passat, l’alcalde Jaume Collboni es va acomiadar de les tres últimes monges que hi havia. Les monges han estat vinculades durant set segles al monestir, que continua obert a la ciutadania. L’Ajuntament es va comprometre a preservar els vincles artístics i culturals amb l’espai.
Fa uns dies, el TOT Barcelona ja va avançar que l’Ajuntament atorgarà la Medalla d’Or al Mèrit Cívic a l’urbanista i extinent d’alcaldia Jordi Borja, a proposta dels Comuns. Militant del PSUC, va ser un dels grans ideòlegs de la Barcelona de Pasqual Maragall i un dels artífexs principals de la descentralització de la ciutat i la seva organització en districtes, que va ser una realitat el 1984.