Les botigues exclusives de mascaretes desembarquen a Barcelona

Els models respectuosos amb el medi ambient s’imposen als d’un sol ús

Les mascaretes han vingut per quedar-se. Aquesta és la frase que va motivar Xavier Casals, director de la marca Happy Masks a obrir la seva botiga exclusivament de mascaretes a Barcelona. El local, molt proper a la Sagrada Família, està obert des de juny, i el seu aspecte pot recordar al de les botigues dedicades només a la venda de fundes de mòbil.

Aquesta botiga nascuda durant la pandèmia comença ara a introduir altres productes sanitaris que, combinats amb les mascaretes, facin créixer un negoci ara per ara molt rendible. “Pot ser que no sempre hi hagi el boom de les mascaretes actual, però sempre se’n vendran”, assegura Casals en una conversa amb el TOT Barcelona. L’emprenedor va haver de reinventar-se després que la pandèmia l’obligués a tancar el seu food-truck, i ara busca expandir la marca als centres comercials i al centre de la ciutat.

Les xarxes, el gran aparador

Com el Xavier Casals, molts han aprofitat l’oportunitat que els ofereix l’obligatorietat de la mascareta. Les xarxes socials són el niu de molts negocis basats en la venda de mascaretes que es plantegen, en un futur proper, obrir botigues físiques. És el cas de l’Elisabet Bernabé, que després de l’èxit de les mascaretes de la seva marca, Tamy-tamy Barcelona, es planteja ara fer showrooms per presentar els seus nous productes amb estampats i dibuixos variats.

Bernabé va començar a confeccionar mascaretes al març, en un principi només per a la família, però després de publicar-les la gent va començar a encarregar-les. Així es va decidir a parlar amb un metge per modificar el patró i assegurar la protecció dels seus clients, que ja són centenars. “Des de llavors, és el producte estrella, el 90% del que venc”, ressalta l’emprenedora. Bernabé assegura que el negoci de les mascaretes “és un no parar”, ja que cada dia rep al voltant de 40 comandes noves.

Mäskvid Bcn és un altre negoci basat en la confecció de mascaretes que va néixer durant la pandèmia amb la voluntat, tal com explica el seu equip, de fer que portar mascareta fos més divertit gràcies als estampats i colors variats. En una conversa amb el TOT Barcelona, els responsables d’aquesta marca barcelonina expliquen que es plantegen obrir showrooms o botigues pop up a mercats i centres comercials, ja que actualment la mascareta de tela és un producte molt buscat.

Productes locals i respectuosos amb el medi ambient

Per alguns dels emprenedors que han apostat per les mascaretes reutilitzables com a producte principal dels seus negocis és important garantir una producció local i respectuosa amb el medi ambient. L’equip de Mäskvid considera que “el mercat està infectat amb productes estrangers” i és per això que fer un producte local utilitzant materials orgànics aporta “un valor diferencial”.

De la mateixa manera, Yve Ramirez, fundadora de Usar y reusar, una cooperativa de treball que ofereix productes sostenibles, recalca la importància que les mascaretes tinguin una producció local, ja que al contrari de les portades d’Àsia, no deixen petjada ambiental. “Les mascaretes ens han permès mantenir un ritme de treball més normal per mantenir-nos durant la pandèmia”, explica Ramirez.

Mascaretes de la firma barcelonina Usar y reusar / Cedida
Mascaretes de la firma barcelonina Usar y reusar / Cedida

Usar y reusar treballa actualment amb quatre marques de Barcelona: Estel Tapia, un taller social que dóna formació a gent amb situació de vulnerabilitat; Nuevemi, una dissenyadora local que treballa la moda sostenible; InfinitDenim, un projecte basat en l’economia circular que produeix mascaretes amb la tela reciclada de texans i, per últim, Baobag, un taller social de serigrafia artesanal.

Segons aquesta divulgadora ambiental, treballar amb petites empreses de Barcelona permet que aquestes es reactivin i que la cooperativa pugui ajustar les comandes al volum real d’encàrrecs que reben. Ramirez intenta veure la part positiva de la crisi generada pel coronavirus: “Espero que la confecció local de les mascaretes s’estengui a altres productes i deixem de portar tantes coses de fora”.
El boom de les mascaretes pot no durar per sempre, però si més no haurà servit per reanimar alguns dels negocis que tant han patit durant el confinament.

Nou comentari